Vattenfestival i Sundsvall



Min bilfärd till jobbet brukar vara en tämligen oglamorös resa. Den inleds med två mil på motorväg, fem minuter i kö till trafikljuset, samt en kort färd på gatan mot jobbets parkeringsplats (där jag varje morgon hoppas hitta en parkeringsruta som inte är under ett träd, så jag slipper fågelspillning på biltaket).  

Men i morse var det annorlunda. Det var inte bara bilkö innan trafikljuset utan även efter. Och istället för gatstumpen mot parkeringsplatsen så var där - en sjö. Allt var helt enkelt ett enda stort kaos. Delar av Norrmalmsgatan var avspärrad. Poliser, reparatörer och massmediafolk sprang om vartannat, och vatten - överallt.

Efter en stunds snigelfart i bilkön svängde jag upp på en gångväg och parkerade bilen. Jag klev ur för att titta lite närmare på vad som hänt. En polis upplyste mig om att ett vattenledningsrör sprungit läck och att det forsande vattnet underminerat gatan.

Det var nästan som en karnevalsstämning infann sig. Solen sken, okända människor började prata med varandra, allt inramat av forsande vatten.

Fast egentligen var ju det hela en smärre katastrof. Stora delar av centrala stan blev utan vatten, intilliggande kontorshus riskerar att få vattenskador, och reparationskostnaderna blir säkert skyhöga. Det finns naturligtvis inget positivt med det som hänt.

Men trots allt var det lite kul med en stunds vattenfestival på väg till jobbet.

Bilden ovan: Som vanligt hade jag ju kameran med mig och förevigade en bil som fått stopp mitt i vattenmassorna.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Selma

Det klart att det är kostsamt och besvärligt men... Jag förstår hur du tänker. Lite kul är det så länge inga levande kommer till skada.

#2 - Kerstin

Hemskt med allt vatten! Var det Din bil vi såg på Rapport i går kväll? Tycker jag känner igen bilden!

Du har oxå kameran i högsta hugg!!

#3 - Cina

Ibland är det ju det oväntade, svåra som förenar människor en stund ändå! Tur ändå att inga människor kom till skada, det materiella reder sig till slut ändå. Fin bild du tog!

#4 - Lisbeth

ja, vart ska en reporter vara om inte på plats :)

#5 - Per-Anders

Selma: Ja precis.



Kerstin: Nej, det är inte min bil på bilden. Jag lyckades till slut hitta en parkeringsplats på torr mark.



Cina: Vad jag vet kom ingen till skada, vilket var skönt.



Lisbeth: Ja precis. Men nu var det ju inte mitt bevakningsområde...

#6 - Mia

Ja fy attan vad vatten kan ställa till med. Vatten som jag brukar kalla för livets dryck! Dessutom är det så härligt att bada i - men det är förstås när vattnet befinner sig där det SKA vara.

#7 - Lotta

oj då, vad vatten! Det konstiga är när det händer något så börjar folk prata med varandra som om de vore känningar. Kul faktiskt. Hoppas de har hittat läckan och att ni fått vatten till staden igen, i rören där det hör hemma.

:-)