Varför vill någon fira Negerbollens dag?


Idag är det 11 maj och då firas Negerbollens dag. Av vissa.

För drygt ett år sedan skrev jag ett blogginlägg där jag tog avstånd från Facebookgruppen Det heter Negerboll. Jag skrev bland annat att neger är ett skällsord och att jag inte tycker någon ska behöva bli kränkt för sin hudfärg.

Härom dagen dök det upp ytterligare en kommentar till det blogginlägget där någon som heter Zune förklarade att det är Negerbollens dag den 11 maj, och att det även finns en Facebooksida om detta.

På Facebook finns ett stort antal sidor och grupper på temat negerboll där tusentals personer värnar om ordet, och jag undrar: Varför är det så viktigt för vissa att säga negerboll, när ordet neger faktiskt av många uppfattas som kränkande?

En vanlig förklaring som negerbollsfantasterna brukar komma med är att det alltid hetat negerboll och därför ska fortsätta heta så. I det sammanhanget kan man jämföra med ordet idiot som förr var en vanlig benämning på psykiskt sjuka. Men idag tror jag (förhoppningsvis) ingen ens skulle drömma om att kalla psykiskt sjuka och utvecklingsstörda för idioter - just av det skälet att ordet idiot är kränkande.

Psykiska vårdinrättningar kallades förr också för idiotanstalter men lyckligtvis har jag inte hittat någon Facebookgrupp som kallas Det heter idiotanstalt eller idiotanstaltens dag. Konstigt egentligen, det hette ju så förr...

Eftersom jag tycker att man bör sträva efter att respektera sina medmänniskor och inte kränka varandra använder jag ordet chokladboll om bakverket på bilden ovan.

Och frågan från mitt fjolårsinlägg kvarstår: Skulle du be att få köpa en negerboll om det står en mörkhyad person bakom disken på fiket, eller skulle du be att få köpa en chokladboll?


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Maggan

Ha, ha... PA! Det här var ett ganska komiskt inlägg från din sida!!! Du har i ditt blogginlägg precis undergrävt din egen ståndpunkt, eftersom du använt ordet "neger" 13 gånger i inlägget?! Just det ord som du "vägrar" att använda för att inte kränka?! Thi, hi... Hur tänkte du då? ;-)



Kram

Maggan

#2 - Pjoltas

Japp! Bättre att omvärdera ordet än att ta bort det. Förbjuda och censurera är inte ett framgångskoncept. Vi människor borde vara för smarta för det, tycker jag.

#3 - Per-Anders

Maggan: Det känns som du duckar för själva sakfrågan, va?



Pjoltas: Jag pratar inte om förbud och censur, utan om att vara snälla med varandra.

#4 - Beate

1. Det var visst "Fjortisdagen" idag också, enligt en blogg jag följer.

2. Som tur är har jag aldrig använt "negerboll", då jag är så tråkig att jag inte äter dom. Kokosboll går dock alldeles utmärkt - etniskt korrekt liksom.

3. Japp, om jag skulle bli sugen på en "negerboll" så skulle jag använda ordet. Här i 08 finns liksom inte så många "vithyade" (fyndigt, va) som säljer dom...

4.Idiotanstalter... det ska vi då inte ens prata om.

#5 - Mia

Kloka tankar! Språket förändras, ords innebörd förändras... en del får en mildare tolkning i nutid än för endast 10-30 år sedan, medan andra ords klang blir tvärtom.



Jag håller med dig i dina tankegångar! Många svarta människor tycker väldigt illa om ordet neger eller nigger. Det finns betydligt snällare ord som mer eller mindre har plockats bort ur vårt språkförråd, t.ex städare som blivit lokalvårdare.

#6 - Em

Jag ber nog om en chokladboll då, men skall jag vara ärlig så förstår jag inte riktigt varför det är rasistisk eller fel att säga neger. Allt kan bli rasistisk om man säger det på fel sätt. Samtidigt är jag självklart emot att säga saker eller bete sig på ett sätt som andra tar illa upp. "Du din jude!" blir också fel om man säger det så, även om inget skällsord är med. Medan att vara jude i sig är inte fel (tycker jag ;)).



Ordet kärring tas illa upp av många, jag menar att det måste vara kärringarna själva som har gjort det till ett skällsord. Är man en äldre kvinna som är stolt över sig själv, så tar man inte illa upp att man är kärring om ordet används med gott hjärta.



Nu babblar jag iväg, tyvärr hinner jag inte just nu att läsa ditt tidigare inlägg om det. Jag kanske hade skrivit den här kommentaren helt annorlunda då. ;)



God morgon!

#7 - Selma

Det är lite obegripligt att det är så. Att man liksom orkar. Det finns massor av saker som byter namn utan dessa diskussioner. Jag tycks minnas att Havrefras hette Fraskuddar en gång i världen. Var finns gruppen till Fraskuddarnas försvar?



Att sen en kokosboll för mig ska vara fylld med vitt skum kan ju skapa en del begreppsförvirring om det nu är så att de menar en chokladboll. Det kan vi säkert hantera utan att behöva ta till kränkande begrepp.

#8 - Kerstin

Svar på frågan om negerboll1

Jag skulle nog säga chokladboll om jag tänkte mig för, om inte blir det negerboll utan tanke på att kränka någon!

Svårt att lära gamla hundar sitta?!

#9 - Daniel

Skulle nog oxå säga chokladboll.



Men åt mej får man nog fråga om bögbolle

#10 - Per-Anders

Beate: 3. Ok..?



Mia: Tack, din kommentar värmer.



Em: Precisi som du säger så handlar det inte bara om vad man säger, utan även om hur.



Selma: Det är ju skillnad mellan en kokosboll och en chokladboll. Kokosbollar innehåller vitt skum medan chokladbollen innehåller en chokladblandning. Själv föredrar jag chokladbollar framför kokosbollar.



Kerstin: Ibland har även de unga hundarna svårt att sitta.



Daniel: Vilken färg har bögbollarna då?

#11 - Helen

Den som vill använda ordet "negerboll" får väl fråga sig själv varför man vill säga något som gör andra människor ledsna. Ordet har sitt ursprung i en tid då man inte fattade bättre.

Selma: tack för liknelsen med havrefras.

#12 - mimmione

Jo då grupper på facebook finns det av alla möjliga och omöjliga ämnen, just det här med negerboll kontra choklad boll är det väl så som det är i den gamla visan (I ett hus i skogens slut)för ett tag sen ansågs det fult att sjunga att jägaren skjuter haren i sången om tomten i skogen, vi sjöng om att jägaren fångade haren istället, nu skjuts haren igen, det går i vågor, själv säger jag chokladboll, det smakar lika bra för det.....

#13 - Per-Anders

Helen: Jag håller med dig.



mimmione: Jag gillar chokladbollar jag också.

#14 - Maggan

Jag tycker inte att jag "duckar", allra helst eftersom jag själv firade "Negerbollens dag den 11 maj" vilket du vet! Men ska vi märka ord, så heter det faktiskt "förståndshandikappad" och inte "utvecklingsstörd"... Thi, hi ;-P

#15 - Maggan

Jag kommer nog att fortsätta säga "negerboll", "idiot", utvecklingsstörd", "förståndshandikappad", "städare/städerska" och definitivt så "skjuter jag haren i visan" utan att reflektera nämnvärt över det... Det är helt klart att det är på vilket sätt man använder dem som gör betydelsen.

Ha en bra helg!