Mossa i gräsmattan ger hopp om sommar



Idag har det varit årets hittills varmaste vårdag här i Timrå, och jag står på altanen och tittar ut över vår gräsmatta. Jag konstaterar att den till stora delar består av mossa, vilket faktiskt gläder mig. Sambon sitter på en stol bredvid mig och läser högt ur ett reklamblad från den lokala trädgårdsbutiken. 

"Det är viktigt att gödsla tidigt på våren för att gräsmattan ska bli tät och därmed konkurrenskraftig mot ogräs. Vattna när det är torrt ute", läser hon och tillägger:

"Här står också att man kan köpa något som heter Mossa GTI för att ta bort mossan från gräsmattan."

Här protesterar jag.

"Jag gillar ju när det är mossa i gräsmattan", säger jag. "Den är mjuk och skön att gå på, och så behöver ju gräsmattan inte heller klippas så ofta".

Sambon meddelar att hon inte riktigt delar min syn och fortsätter att plantera blommor i rabatten. Själv går jag ut på baksidan av vårt hus och krattar lite ris intill resterna av den tall som vi fällde förra veckan. Medan jag krattar betraktar den del av stammen som jag ännu inte kapat i bitar och funderar på om jag inte skulle låta den ligga kvar på gräsmattan som ett konstverk.

Jag presenterar min idé för sambon som bestämt hävdar att det inte är speciellt snyggt med en tallstam som ligger på gräsmattan.

"Vi har ett större behov av ved till vinterns eldande i öppna spisen", säger hon.

"Skojar bara", säger jag.

För endast en dryg månad sedan låg det metertjock snö på vår villatomt, men nu är allt borta - vilket känns underbart. Idag åt vi middag på altanen för första gången i år, och det var en härlig känsla att få sitta i solen och äta nygrillad karré.

Jag är jätteglad att sommaren äntligen är på väg.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Maggan

PA. du får vara mer "proaktiv" nästa vinter. Kalka på den snö som ligger när vårsolen tittar fram, då följer kalket med tövattnet ner i gräsmattan och mossan slås ut av gräset. Funkar även att strö ut askan från öppna spisen på mossfläckarna, gräset älskar det och mossan hatar det!!! Tips från en fd gräsmattsägare! Tror även att du kommer att få mindre mossa nu när tallarna är borta.

Kram

Maggan

#2 - Em

Vad mysigt! Jag saknar trädgård ibland, gillar det rejäla jobbet det är. Var nog en bondkärring i mitt förra liv. :D God morgon!

#3 - Selma

Det verkar som om ni haft det varmare där uppe än vad vi haft det här. Jag kände mig helt bottentjälad efte min dag i trädgården med kompostflytt, risplock efter avverkning och jakt på förlupen hund.

#4 - Kerstin

Visst är det härligt med sol och värme(lagom)!

Jag tycker Du kan bevara en del av stammen, den som ser ut som en stor tusenfoting!?

#5 - Cina

Här har då inte varit någon vårkänsla. Vårvindar väldigt friska och jättekallt! Mossa ÄR skönt att gå på! (tycker jag efter att kämpat i flera år med att få bort den och inte lyckats.....)

#6 - Per-Anders

Maggan: Tack för tipsen.



Em: Mysigt och mysigt... Själv har jag en lite kluven känsla inför trädgårdsarbetet. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker än.



Selma: Det har blåst och varit kallt här oxå. Men igår blev det äntligen en hyfsat varm dag.



Kerstin: Precis vad jag tycker. Stammen skulle kuna vara en installation.



Cina: Mossa är skönt och ganska snyggt oxå.

#7 - Beate

1. Bakdelen på den stora stammen är ju givet som konstverk. Den står ju t o m på fyra ben. Tänk dig den vid sidan mot rabatterna. Coolt!

2. Alla - inklusive du - verkar vilja strö salt i såren på oss nollåttor idag. Vi har haft regn i cirka en vecka och det är svinkallt. Nej varken skåningarna eller norrlänningarna vill skicka lite värme till oss. Boohoo

#8 - Ailas

Blev alldeles varm om hjärtat när jag såg din mossa! För undrar om inte du har mer än jag... :)



Grannen har redan fått klippa sin gräsmatta en gång, men det slipper jag lite till. Bara en sån sak... Så alltid är det lite nytta med mossan, precis som du själv konstaterade. Man kan ju köpa något annat för kalkpengarna eller i värsta fall spara dem.



#9 - Per-Anders

Beate: Intressant idé att göra ett konstverk av den bakre delen på fyra ben. Skulle ju inte ta så stor plats heller.

#10 - Per-Anders

Ailas: Gräsklippning känns inte så akut här heller...