Nya bron förgyller Sundsvall



Varje år genomförs Vårmässan i Sundsvall som är en sorts landsbygdsmarknad fast inomhus, och med ett större inslag av knallar som kränger olika typer av uppvärmningssystem för villor. I slutet av april var det dags igen, och tillsammans med 12 000 andra besökare gick jag och sambon lite förstrött och tittade på utbudet i de olika montrarna.

Fast egentligen handlar mässbesöket om att försöka parera alla påflugna säljare som vill pracka på en allt från skokräm till satellit-TV.

Till slut hittade jag i alla fall en monter där jag självmant gick in. Det var Trafikverkets informationsmonter om Vägprojektet E4 Sundsvall.

Vägprojektet E4 Sundsvall går ut på att bygga en helt ny motorväg mellan Myre, 20 kilometer söder om Sundsvall, och Skönsberg, strax norr om stan. Höjdpunkten i den nya vägsträckan blir en nästan 1,5 kilometer lång bro som kommer att gå över Sundvallsfjärden.

Eftersom jag är väldigt förtjust i både vägbyggen och broar (och dessutom kartor) blev jag kvar en bra stund i montern för att frossa i gigantiska trafikplatser (det blir flera sådana) och detaljer i motorvägens sträckning. Trafikplatser och motorvägar är inte bara funktionella, jag tycker de även är estetiskt tilltalande byggnadsverk.

I dagens Sundsvalls Tidning läser jag om att man dessutom planerar att bygga två konstgjorda sjöar/reningsdammar i anslutning till bron som ska rena dagvattnet från bron. Enligt artikeln funderar man på hur dessa sjöar ska kunna utformas så de blir så trevliga som möjligt.

Byggarbetena kommer att starta till hösten och hela vägsträckan beräknas vara klar 2015. Det här är ett projekt jag kommer att följa med stort intresse, och jag tror den nya bron kommer att bli ett vackert smycke i Sundsvallsfjärden.

Jag har tidigare bloggat om min böjelse för asfalterade vägar, vilket går att läsa om här.

Bilden ovan tog jag på stora parkeringen utanför vårmässan. Långtradarsläp uppställda som i ett konstverk.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , ,
#1 - Selma

Det känns som lite suspekt att gilla broar men jag ansluter mig till klubben. Kanske handlar det om mitt vägbyggarpåbrå.

#2 - Kerstin

På tal om asfalt, vi skall äntligen få "vår väg", belagd i sommar, underbart att slippa dammet som står som en sky över trädgården!

Broar är inte mitt favoritämne, men vi har en ganska ny bro i kommunen som är fantastiskt vacker! Kanske inte just bron men omgivningarna! " Stora Hammars bron"!

#3 - Beate

Nu är du inne på "mitt" område igen. Jobbar ju med sådant och vi kommer säker att bevaka bygget på mitt jobb. Med lite tur så kommer du att hitta världens ballaste bilder i Trafikverkets pressrum på deras hemsida också.



PS. Norra Länken ombyggnaden i 08 kommer också att vara klart 2015. Då kan vi fira tillsammans;-) Ds

#4 - Per-Anders

Selma: Skönt at tjag inte är ensam.



Kerstin: Hittade lite info om Stora Hammars bron på nätet. I anslutning till bron ska finnas en rastplats om tillhör de finaste i landet.



Beate: Jaså du jobbar med broar?

#5 - Pjoltas

Häftigt med lastbilarna. Reklamfritt och fint. Kul idé!

Sundsvall? Det ligger väl utanför tullarna eller?

;)

#6 - Per-Anders

Pjoltas: Ja precis. Vi snackar Stockholms NORRA förorter.