Korvar från det norska utlandet



Jag har varit i Utlandet.

Ibland hör jag hur vissa använder ordet utlandet i stället för utomlands. Utlandet finns visserligen i SAOL, men jag tycker det är ett konstigt ord. Som om världen endast bestod av två länder - Sverige och utlandet. Men oavsett om vi säger att vi varit i utlandet eller utomlands så menar vi ofta något land långt bort, typ Thailand eller Spanien eller USA.

Men hur många brukar säga att de varit utomlands när de varit i Norge?

För några helger sedan besökte jag Norge, ett land som både känns som utomlands och hemma. Utomlands, mest för att man där pratar ett annat språk - och hemma, för att skillnaden mot Sverige egentligen inte är så stor.

Jag gillar Norge och jag gillar norrmännen. Och jag gillar alla sköna ord i det norska språket. Synd bara att det är så dyrt i Norge. Efter en liten runda i Rema 1000 så försvann en betydande del av reskassan. 

Trots de höga priserna så kostade jag faktiskt på att köpa en riktig norsk korv på marknaden i Trysil. Efter att korvförsäljaren erbjudit mig generös provsmakning av diverse korvsorter bestämde jag mig till slut för en rejält pepprad sak (se korven som sticker upp ur påsen på bilden). De svarta hängande korvarna vågade jag inte ens provsmaka.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Mia

Har utlandet hamnat i SAOL så får vi nog godkänna det, språket förändras över tiden. Jag tror inte ja använt det ordet och inte heller hört andra göra det... Utomlands ligger mer för mig.



Norge däremot kallar jag för grannlandet, markerar närheten till det... :-) Kul att du är intresserad av ord... :-)

#2 - Kerstin

Norge är ett underbart land, med rara goa människor!

Inte så långt borta heller, mera som närbo*

Tack för att Du tipsade om SAOL, mycket att lära där!

Ha en skön dag!

#3 - Cina

Här säger vi utomlands bara vi varit till Åland. Det känns kanske lite knasigt men det är ju utomlands! Ungarna älskar att resa och räknar länder de varit i. Ord och språket är roligt, intressant och lärorikt. Med en aspbergare i familjen har vi lärt oss hur viktiga ord faktiskt är och hur viktigt det är att använda dem på "rätt" sätt och i rätt sammanhang. Annars brakar livet sönder och samman och allt blir oförståeligt.

Hoppas korven var/är god!

#4 - Beate

Inte visste jag att Norge var känt för korvar. Nu vet jag det.



PS. De svarta sakerna är säkert blodkorvar (à la black pudding i Skottland) skulle jag gissa. Ds