Ovälkomna myror i köket



Av någon anledning får mitt nattduksbord ofta karaktären av soptipp. 

Det är här allting hamnar, utrensat ur fickorna innan skjortor och byxor åker i tvätten. Öronproppar, diverse kvitton, och pennor är några av alla de typer av material (ofta relaterat till jobbet) som jag brukar bära med mig i fickorna.

Sittande på sängkanten funderar jag på om jag kanske skulle städa lite på det lilla bordet. Blicken fastnar på en gammal biobiljett till Flickan som lekte med elden, och på baksidan har jag antecknat:

3 lökar
2 dl matlagningsgrädde
Toapapper

Men det var egentligen inte mitt nattduksbord jag tänkte berätta om i det här blogginlägget. Istället ska det handla om myror.

Varje vår och försommar invaderas nämligen vår köksbänk av myror, något som min sambo inte gillar. I ett röstläge nära falsett uttrycker hon sin frustration över de temporära husdjuren.

"Usch, jag vill inte ha myror i maten", säger hon. "Undrar om det finns något medel att få bort dem med?"

Själv bestämde jag mig idag för att gå i närkamp med myrorna med min kamera. Med makroläget inställt och en ficklampa (LED-lampa) som extra ljuskälla försökte jag föreviga de små rackarna på bild. Myrorna ville dock annat och sprang snabbt iväg åt alla håll. Utom en myra som stannade upp ett slag i diskhon när jag lyste på den.

Bilden ovan visar en av poserna som den snälla myran bjussade på. Efter lite studier på Wikipedia så tror jag att det rör sig om svartmyror.


Aftonbladet:
Kackerlackor allt vanligare i våra hem

Läs även andra bloggares åsikter om ,
#1 - Selma

Jag förstår din sambo. Klart myror ska få finnas men inte på köksbänken.

#2 - Kerstin

Fin bild på myran!

Det finns ett medel som heter Myrr, har använt det när myrorna invaderar fönster och blomkrukor, kanske kan vara värt att prova!

#3 - Daniel

Smart med lampor!



Brukar pissa på dom!

#4 - Beate

Ett helt suveränt foto på myran. Skulle dock inte vilja ha dom i hemmet direkt. Blir hysterisk när det gäller småkryp.

Så var det ju skoj att läsa att du har öronproppar på jobbet också;-)

#5 - mimiimione

BRR, i vårt gamla hem för hundra år sedan ungefär hade vi fullt med myror, värden skickade dit anisimex, de fixade det hela och skällde på mig för att jag glömt en äppelskrutt på bordet, så kasta alla äppelskruttar, i vårt nya hem finns inga svartmyror, utom utomhus då men där får de gärna vara för mig...

#6 - mimmione

SKREv i hastigheten fel blogg adress denna stämmer

#7 - Per-Anders

Selma: Nej, och det tycker nog inte jag heller.



Kerstin: Just det, Myrr tror jag att jag hört talas om. Kan vara värt att prova.



Daniel: Pissa på dem kan man göra, men inte när de är i köket.



Beate: Jag har öronproppar på jobbet när jag besöker industrier med hög bullernivå.



mimmione: Precis, det handlar mycket om att hålla rent från diverse matspill på köksbänken. Men ibland blir det någon fläck kvar och då är myrorna på plats direkt.

#8 - Mia

Myror borde vara utomhus! Fattar dom inte det själva så får du visa vägen...