Glada daggmaskar efter regnet



Jag njuter verkligen av det varma sommarvädret.

Iklädd mina trekvartsbyxor, en T-shirt och sportskor har jag gett mig ut på Timrås gångvägar för en långpromenad. För en timme sedan regnade det, men så skingrades molnen och det blev åter varmt och soligt.

Jag gillar känslan när solen skiner efter ett nyligen avslutat regn. Luften blir frisk och det känns nästan som om man får nytt liv. När marken fortfarande är blöt, blir alla färger mättade. Det känns nästan som att vandra genom en vacker målning.

Jag lämnar de centrala delarna av Timrå och går genom ett skogsparti, och jag funderar på varför det alltid dyker upp daggmaskar på vägen efter att det regnat. Massor av daggmaskar förflyttar sig över asfalten och jag får hela tiden titta ner på vägen för att inte råka kliva på någon mask.

Väl hemma igen så läser jag om daggmaskar på Wikipedia och får veta att maskarna passar på att förflytta sig när det regnat för att inte bli uttorkade. Konstigare än så var det alltså inte.

Bilden ovan tog jag med mobilen under kvällens promenad.


Aftonbladet:
Supersoligt hela helgen
Super-sommar

DN:
Extremt höga flöden i Jämtland
Oväder orsakade stora problem
Nio omkomna i polska översvämningar

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
#1 - Em

Jag som trodde att de kom upp ur marken när det regnade för att inte drunkna. Hahaha - där kan man se. Någon lurade det i mig när jag var liten.

#2 - Kerstin

Även jag har levat i samma tro som Em, där ser man!

Aldrig för gammal för att lära!

#3 - Selma

Så tycker man lite synd om dem när de inte hinner bort från hårda vägen innan fåglarna eller torkan kommer.

#4 - Lotta

Igår då jag skulle städa lite i rabatten så hittade jag daggmaskar som var stora som ormar (nästan). Finns det olika arter tro? På tal om daggmaskar på vägen kan jag bara säga, alla dessa grodor som söker sig upp på vägen och blir påkörda. Det är inte en, två utan hundratals. Det gör ont i hjärtat när man är tvingad att ta sig fram.

Underbar morgon efter regn och åska!

Ha en bra dag :-)

#5 - Cina

Där ser man! Fick en idé på fråga till midsommaraftonens tipspromenad! Håller med om att det är vackert efter regn.

Trevlig helg!

#6 - Kalmardamen

Under natten hade vi ett riktigt regnoväder här i Kalmar. Sen kom sniglarna fram. De kröp längs husväggen på morgonen.



#7 - Yvonne

Med andra ord måste daggmaskar vara hyfsat smarta som tänker på att ge sig ut först när det regnat. Kan kanske bli jobbigt för dem om de hamnat på fel ställe och det sen blir långvarig torka.

#8 - Elisabeth Lind

Internet är fantastiskt för oss vetgiriga, och så många olika människors vardag man får inblick i, kul.

#9 - Anonym

Ha, ha... Wikipedia?! Hur är det källkritiken?!

#10 - Linda B

Hoppas det är ok att jag lånar denna bilden av dig i ett pedagogisk sammanhang.

Mvh

Linda