...och här kommer våra röstningsresultat från Timrå



Sveriges bidrag till Eurovision Song Contest 2010 (Anna Bergendal och låten This is my life) blev utslaget redan i torsdagens kvaltävling. Jag tar det som en provokation. Så behandlar man inte Sverige. Nu är det dags att vi på allvar funderar på att lämna EU.

Nåväl. Trots allt så hamnade sambon och jag i TV-soffan för att titta på den stora finalen i Oslo, och vi vill här passa på att tacka Norge för en fantastisk show. Här kommer så våra röster från Timrå:

1 poäng: Vitryssland. Måste säga att jag är lite förvånad över att vår svenske helylleartist Robert Wells medverkar i Vitrysslands bidrag. Vitryssland är ju i praktiken en diktatur och borde över huvud taget inte få vara med i Eurovision Song Contest.

2 poäng: Belgien. När jag lyssnar på låten så tycker jag att jag hört den förut. Kommer till slut på att den är väldigt lik Walking i Memphis av Marc Cohn. Bland annat Cher hade en hit med den låten.

3 poäng: Danmark. Ytterligare en låt som låter som en låt som redan finns. När jag hör den här låten tänker jag osökt på Every Breath You Take med gruppen The Police (om man bortser från refrängen då).

4 poäng: Moldavien. Underhållande och klämmig gaydisco. Gillar speciellt den självlysande fiolen.

5 poäng: Norge. Pampig låt som skulle kunna funka som nationalsång åt vilket land som helst.

6 poäng: Tyskland. Jag tycker Lena och Satellite låter som någon sorts förpubertal punkdisco, men låten vann. Jag undrar varför.

7 poäng: Island. Bidraget framförs av en stadig och kraftfull kvinna och tankarna går till både Eyjafjallajökull och askmoln.

8 poäng: Grekland. Det klart mest manliga bidraget. Ett gäng vitklädda hunkar som får Dressmanns reklamgossar att framstå som försynta skolpojkar.

10 poäng: Azerbajdzjan. En hyfsat cool låt ända fram till refrängen. När sångerskan börjar sjunga Drip Drop blir det lite väl töntigt.

12 poäng: Ukraina. Min absoluta favoritlåt denna kväll. Låten Sweet People är helskön, och sångerskan Alyosha sjunger både med kraft och inlevelse. En låt jag faktisk skulle kunna tänka mig att ladda ner från Spotify.

Bilden ovan: Programledarna för Eurovision Song Contest hade både norska och icke-norska namn: Nadia Hasnaoui, Erik Solbakken och Haddy N'jie.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Aftonbladet:
Tyska Lena vann schlagern
Vem var bäst i finalen?
Hoppar upp på scen – mitt i sändning

Sundsvalls Tidning:
Tyskland vann schlager-EM
Tyskland vann schlader-EM

Expressen:
Lena Meyer-Landrut chockad efter Eurovision-segern
Tyskland vann Eurovision song contest 2010

DN:
Tyskland vann Melodifestivalen
#1 - Jocke

Håller med dig helt om att Ukraina var bäst! Förstår inte svt när de konstant dissade det bidraget. Klart bästa rösten och den mest spännande låten i tävlingen. Fick poäng av i princip alla länder. Håller med dig i stort om övriga poäng!

#2 - Magda

Ukraina var bra! Jag gillade TYskland, Albanien och Rumänien också. Och otroligt konstigt att Anna inte kom vidare! Hon kunde ju iallafall sjunga rent till skillnad från vissa andra...



Trevlig söndag!

#3 - Kerstin

Måste erkänna, tittade inte!

Ha en fin söndag:))

#4 - Per-Anders

Jocke: Jo, Ukraina var bra.



Magda: Precis, Sverige skulle ha varit med.



Kerstin: Innan programmet började var jag lite tveksam om jag skulle titta, men till slut bestämde jag mig för att göra det.

#5 - Sabine

Nja, alltså genom åren så har de flesta vinnare varit låtar som sätter sig på hjärnan på en gång, och som är lätta att sjunga med i, så det är det som funkar när varje låt får 3 minuter på sig att göra ett intryck. Jag tyckte om Ukrainas låt, lite rockballad, ska man ha en låt som inte är disco måste det vara något sådant för att man ska sticka ut mellan alla gitarrspelande ungdomar. Dock minns jag inte idag hur den gick och i schlagersammanhang är det inget bra betyg.



Tycker själv rätt låt vann, skönt att Tyskland fick lite upprättelse efter alla löjliga bidrag på senare år. Det bådar även för att det kanske blir ett trendbyte som innebär mer musik och mindre teknik, fyrverkeri, sprakande kläder och knäppa attiraljer (Som Azerbadzjans klänning för att ta ett exempel).

#6 - Lotta

Naturligtvis borde Anna varit med. Min döttrar och jag sa att nu är det ingen mening att kolla, men det gjorde vi iaf. Svårt att låta bli när man har döttrarna hemma och slagersnack är ju så kul. Så jag ångrar inte mitt val av kanal.



Tyskland fick duga!



Ha en bra dag/ :-)

#7 - mimmioneione

dom kom visst 11 i utagningen, det skilde 5 ynka poäng,

#8 - Cina

Vi tittade bara på röstningen och vinnarlåten sedan. Vitryssland, såg bidraget på tisdagskvällen och höll på att ramla ur soffan när tjejerna vecklade ut fjärilsvingar ur klänningarna.....

Jag gillade Tysklands bidrag, anar att det blir ett lallande och trallande på den i sommar.