Varför schlagerfotografer i varselvästar?



Har just sett kvällens final av Melodifestivalen och konstaterar att den bästa låten vann: This i my life med Anna Bergendahl. Hon har en skön röst som nästan har en liten irländsk klang över sig.

Nånting verkar ha hänt med Melodifestivalen de senaste åren. Borta är Bert Karlssons bedrövliga dansbandprofil och istället har Melodifestivalen blivit hela Sveriges angelägenhet med en kul blandning av olika sorters musik.

Visst, ingen av bidragen skulle väl kanske platsa in min skivsamling precis, men som lättspydd lördagsunderhållning är Melodifestivalen riktigt trevlig.

Frågan jag ställer mig efter att ha sett de flesta avsnitten av årets Melodifestivalserie är: varför har de inrusande fotograferna varselvästar på sig? Är fotograferna farliga eller funkar västarna som något sorts back-stagepass?

Visserligen har jag också varselväst på mig när jag fotograferar på mitt jobb, men det är för att synas bra i industrimiljön jag vistas i (se bilden ovan). Men jag tror knappast fotograferna på Melodifestivalen riskerar att bli överkörda av någon traktor.


Aftonbladet:
”Det är det största som har hänt mig!”
Tyck till om finalen!
Röstningsstrul - som vanligt?
Jurygruppernas älskling: Anna
Inte redo för vuxen-Darin

Expressen:
Diskutera allt om Melodifestivalen här

DN:
Triumf för ung debutant med ballad
Anna Bergendahl vann med ”This is my life”

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Beate

Har precis kommenterat på några bloggar.. och håller med dig:

Den minst dåliga låten vann faktiskt.



PS. Och bidraget kommer knappast att gräva guld i... var det nog var någonstans.. Norge ... va?!

#2 - Emelie <3

åh vilken mysig blogg du har (:

Kramis <3

#3 - Mia

Bedrövligt tycker jag att sända de här uttagnignarna lördag efter lördag på bästa sändningstid. Som du märker så är jag ingen diggare av dessa jippon. I kväll satt jag o läste i min TV-fåtölj och lyssnade på egenvald musik via min cd. Jag hade dock TV:n på, med ljudet avsatt och varje gång jag tittade upp på skärmen så konstaterade jag att det var ganska komiskt eller t.o.m löjeväckande att se akrobatiken utan att höra musiken... Men det är förstås inte så de hade tänkt man skulle göra... se, men inte lyssna! Jag valde att ha TV:n på för jag ville veta hur vinnarlåten lät när det drog ihop sig...

#4 - Selma

Vi lyckades missa det och så här efteråt känns det inte som det gjorde så mycket.

#5 - Pjoltas

Nja..nog var Darins låt minst dålig tycker jag.

Jag visste inte att det heter "varselväst". Häftigt namn. Ja, bra fråga.. De kanske riskerar att bli överkörda av ett gäng giftassugna Peter Jöback-fans?

=)

#6 - Per-Anders

Beate: Ja Norge.



Emelie: Tack! Å ja ba. Mysigaste bloggen ever.



Mia: Jo visst är Melodifestivalen ett jippo, och musiken är väl heller inget jag jublar över. Men jag brukar se progremmet för det skapar lite feststämning när det är lördag kväll.



Selma: Jo, man kan både ha och mista programmet.



Pjoltas: Man kan också kalla plagget för reflexväst.

#7 - Anna

Jag tycker också att helt rätt låt vann! Och med det namnet kommer tjejen att ta Europa med storm! :)

#8 - Cina

Melodifestivalen är ju lite av tradition. Vi älskar att "hata" den, för vem i hela världen kan egentligen tävla i musik? Vi ser det också, mest för att vi gör en grej av det, sätter poäng, äter gott och har det trevligt tillsammans. Ja. Det finns andra sätt att ha det så, naturligtvis. Jag är väl lite gammeldags men till melodifestivalen får ungarna cola och chips och det gillar de ju! Säkert mer än musiken!

Annas låt gillar jag, mycket! Hon berör genom sitt sätt att sjunga.

Västarna? Ja, jag vet inte. Det ska väl vara lätt att hålla reda på fotograferna? De skuffas väl runt likt en dagisgrupp och får inte gå fel....

Ha det gott!

#9 - Per-Anders

Anna: Anna B, typ.



Cina: Jag brukar egentligen inte lägga så stor vikt vid tävlingsmomentet. Men för mig är det lättsam och lite festlig lördagsunderhållning.