Jag har skottat taket - och lever fortfarande



Jag har gått länge nu och blängt på det där taket. Alltså, taket på vårt hus som är fullt med snö. Under de senaste veckorna har sambon med jämna mellanrum lite försynt meddelat mig följande:

"Har du sett att nästan alla grannar på gatan har skottat sina hustak. De har nog gjort det för att inte riskera att taket rasar in av snötyngden".

Jag har förstått piken. Vårt hustak borde nog också skottas, och det är jag som borde göra det.

Just därför har jag under flera veckors tid gått och blängt på hustaket. Därför att jag vill egentligen inte skotta det.

Jag är höjdrätt. Och så är det fruktansvärt jobbigt.

Idag är det lördag, och dessutom är värdet vackert och temperaturen är behaglig. "Det här är ett tecken", tänkte jag när jag klev upp, och bestämde mig för att nu ska taket skottas. Efter frukost ska det ske.

Men så läser jag i Sundsvalls Tidning (medan jag äter frukost) att flera män omkommit när de skottat snö på sina hustak, och jag tänker: är detta slutet? Är det idag jag ska möta döden, på mitt eget hustak?

Nåväl, nu är klockan snart 20.00 och jag har skottat delar av vårt hustak. Och jag är riktigt stolt. Risken för att taket ska rasa in har minskat och jag är dessutom fortfarande vid liv.


Aftonbladet:
Därför behöver män leka med andra män

Läs även andra bloggares åsikter om ,
#1 - Beate

Ha, ha, ha!!! Tack och lov att du inte har dukat under om man säger så. Men ha tålamod nu: lät naturen ta sin gång i form av töväder, då slipper du skotta resten av taket.



PS. Gud vad skönt att bo i lägenhet:-)))) DS

#2 - Per-Anders

Beate: Jag kan meddela att det faktiskt var riktigt jobbigt. Var helt slut efteråt.

#3 - Lisbeth

Applåd!!! Det var bra gjort, P-A!

Ja, fy sjutton, skotta tak är inget för veklingar... Min man har nog hört nåt åt det hållet oxå... från mig. Vi enades om en halvmeter in från takrännan längs baksidan. "Bara det" var riktigt jobbigt.

Hurra, för er som fixar det! Tack.

#4 - Ailas

Jag ber att få gratulera till livet, för visst känns det som om vore du pånyttfödd? En fräsch man med rosiga kinder, stolthet i blick och en skön avslappning i kroppen... Grattis, som sagt var. :)



#5 - Kerstin

Du hade väl livlina? Det fick sambon lov att ha, dessutom höll jag i den!?

Nu kan Du sova lugnt!

#6 - Per-Anders

Lisbeth: Ja, det är faktiskt riktigt jobbigt.



Ailas: Jo, det är ju bra motion.



Kerstin: Jag klev aldrig upp på taket utan stod på stegen när jag skottade. Hade därför ingen livlina.

#7 - Cina

Oj! Det var modigt gjort! Och kanske nödvändigt. Här har grannens altantak gett upp och hänger på trekvart. Men nu måste det väl snart vara slut på snö och vinter????? Rent statistiskt eller nåt sånt kan det ju inte vara länge kvar. Och hur ska det bli med allt smältvatten?

#8 - Cina

Oj! Det var modigt gjort! Och kanske nödvändigt. Här har grannens altantak gett upp och hänger på trekvart. Men nu måste det väl snart vara slut på snö och vinter????? Rent statistiskt eller nåt sånt kan det ju inte vara länge kvar. Och hur ska det bli med allt smältvatten?

#9 - Per-Anders

Cina: Det där med smältvattnet har jag tänkt på. Det kommer säkert att bli mycket.