Sömnig på jobbet? Prova gemtricket



Är du kvällsmänniska eller morgonmänniska?

Själv tillhör jag den del av mänskligheten som har lite svårt att komma i säng på kvällarna och ännu svårare att ta mig upp ur sängen på mornarna. Jag är helt enkelt en väldigt morgontrött person och måste varje vardagsmorgon uppbringa alla mina krafter för att ta mig upp ur sängen. 

Efter en dusch och en god frukost är jag dock i form, men vägen dit är ett mindre helvete.

Eftersom jag har ett arbete där jag är mycket i rörelse så hinner jag inte bli så speciellt trött på dagarna, men om jag sätter mig ner vid jobbdatorn någon eftermiddag - då är det kört. Då kommer ofta en tröttheten över mig och jag får åter uppbringa alla krafter för att hålla mig vaken. Det jag brukar göra då är att gå till fikarummet för att ta en macka och ett glas vatten.

Alternativet är att ta en tupplur (eller powernap som det heter på engelska), men att sova på jobbet, det gör man ju bara inte - om man inte tar till gemtricket förståss.

Gemtricket går ut på följande (nödvändig utrustning är en burk med gem och en kudde):

Om du blir sömnig på jobbet och känner att du behöver sova en stund så placerar du helt enkelt kudden under ditt skrivbord och häller ut alla gemen på golvet intill. Sedan lägger du dig med huvudet på kudden, samt ena handen på gemhögen och tar en powernap i den positionen.

Om sedan chefen skulle råka komma in i rummet så behöver du bara krafsa lite i gemhögen och säga. "Oj, jag råkade välta ut hela gemburken på golvet och det är ett jädrans jobb att plocka upp dem igen."

Jag vill betona att jag själv aldrig tillämpat gemtricket, därtill är min moral alldeles för hög.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Beate

Ha, ha, ha!

Här är vi totalt överens... när det gäller kvälls- och morgonvanor alltså.

Gemtricket låter suveränt... men vi använder inte sådana länge på mitt jobb. Så där sket det sig. Fler bra förslag för powernap substituten tas emot med tacksamhet... okay då: en nespresso får mig på fötter igen... i vanliga fall;-)

#2 - Beate

Svar: det förstår jag. Är jag avis... JAAAAAAAAAAAAAAA

#3 - Per-Anders

Beate: Nespresso..?

#4 - Mia

På jobbet är det inte läge för något gemtrick... :-)



Den här tiden på året tycker jag att jag ständigt är trött... snart blir det bättre tider...

#5 - Em

Hahaha! Vad skönt det hade varit ibland, men min chef hade nog undrat på varför det tog så lång tid..

#6 - Pjoltas

Haha! Skitbra tips. Det tackar vi för! Och..åhjo nog har du provat det. Du vågar bara inte skriva det. ;)

#7 - Kerstin

Undrar "han" inte över kudden?

Kanske värt att prova iaf. visst jag är ju pensionär, synd!

#8 - Selma

Du har alltså helt enkelt problem med omställningar både till och från sängen.

#9 - marial

hahahha vilket bra tips!

#10 - Yvonne

Men det var ju ett helt fantastiskt tips! Just nu är jag ju arbetssökande, men jag ska bära med mig tipset för framtida behov!

#11 - Lisbeth

hahaha... ja, det skulle kanske vara nåt för mig :)

#12 - Ailas

Tricket funkar säkert i vissa fall, men inte hos oss. Vi lärare delar arbetsrum och det skulle lätt kunna bli lite "too much", om du förstår dilemmat. Visserligen är kanske rektorer inte de skarpaste kvivarna i lådan, men...

Annars har jag (tyvärr) samma dygnsrytm som du och tror på allvar på powernap, där det är möjligt. Skrev lite om det också hos mig. Plus om mina vårplaner, läs gärna. :)