Vem tjänar på att bilprovningen avregleras?



Jag får inte riktigt ihop det här med avregleringar i samhället. På torsdag upphör Bilprovningens monopol på att besiktiga fordon vilket innebär att det blir fri konkurrens, och därmed fritt fram för privata företag att utföra fordonsbesiktningar (företag som vill utföra fordonsbesiktningar måste dock godkännas av Swedac).

Man skulle kunna tro att ökad konkurrens kommer att innebära lägre priser, men inte då. Enligt ekonomisajten e24.se kommer priset för att besikta bilen istället att öka rejält. Enligt artikeln är syftet med avregleringen att få fler besiktningsstationer, längre öppettider och ett bättre serviceutbud.

Själv är jag inte så säker på att jag vill ha fler besiktningsstationer. Som privatbilist vill jag ha lägre kostnader och högre kvalitet på besiktningstjänsterna. Inte högre besiktningspriser.

Avregleringen av besiktningsmarknaden har ju ännu inte trätt i kraft så vi vet ju inte om priserna verkligen kommer att höjas. Men man kan ju jämföra med avregleringen av elmarknaden för snart 20 år sedan som innebar att elpriserna sköt i höjden. I det fallet blev de stora kraftbolagen vinnarna, och vi konsumenter förlorarna.

Så frågan är om samma sak kommer att inträffa när fordonsbesiktningen avregleras. Blir det näringslivet som tar hem vinsterna på bekostnad av oss konsumenter? Hoppas inte det.

Bilden ovan visar en avreglerad elkopplingsmojäng som jag fotade på vår gata häromdagen.


e24.se:
Dyrare besiktning efter första juli

DN:
KD vill sälja fler statliga bolag
"Elavregleringen är ett skräckexempel"

Konsumentverket:
Från 1 juli 2010 utförs bilbesiktning av privata företag

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Ailas

I princip BORDE fri konkurrens innebära lägre priser, så jag förstår ingenting.

Vi har redan fått fler besiktningsanläggningar och jag utnyttjade en sådan senast. Funkade iofs bra. Den andra som fanns bara 100 m bort finns i ett bilföretags lokaler. Dit går jag nog inte...



Helt klart lite lurigt det där!

#2 - Selma

Jag bara håller med. Det känns för dumt.

#3 - Mia

Instämmer. Det BORDE bli billigare, men det som all annan privat verksamhet. Deras syfte och mål är vinst - medan offentlig verksamhet endast bör gå runt.

#4 - Beate

Personligt tycker jag att avregleringen är skit (sorry). Inga fördelar för oss bilägare, dessutom blir vi fattigare på köpet - såklart. Istället för att få en tid får man ka koll själv. Herregud...Så himla dåligt.