30 cm är en magisk storlek



Det är midsommarhelgens söndag, klockan är 11,30, och sambon och jag sitter i köket och äter frukost. Vi läser varsin del av Sundsvalls Tidning då sambon plötsligt tjoar till:

"Du, kolla här är en annons om solcellslampor för gräsmattan för 10 kronor styck."

"Coolt", säger jag. "Vi köper tio stycken. Jag har alltid drömt om att placera ut små lampor i rad på gräsmattan, så att det ser ut som landningsbanan på en flygplats. Hur stora är de?".

"De är 39 cm höga", säger sambon.

"Lite högre än en LP-skiva, då", säger jag.

"Eller en linjal", säger sambon.

Det är alltså här vi kommer till den centrala punkten i detta blogginlägg. Beroende på intresse så har man olika referenser för måttet 30 cm.

Jag är musikälskare, så därför är min 30-centimetersreferens det samma som måttet på en LP-skiva. Min sambo däremot, som är duktig och intresserad av matematik, tänker istället på en linjal när hon hör måttet 30 cm.

Så är det med det. Nu ska jag fortsätta att klyva och stapla ved.

Bilden ovan. Förutom på linjaler och LP-skivor är 30 cm även ett bra mått på vedbitar.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Selma

Jag tänker också gammal skollinjal.

#2 - Beate

Ha, ha, ha. Nu är jag urusel på matte men hade nog också tänkt som sambon. Åk och köp dom nu. En kollega till mig har också köpte sådana (de måste visserligen grävas ner tror jag) men skitsnyggt blev det iaf.

#3 - Mia

skrattar Mysigt inlägg.

#4 - Helen

...och jag refererar till långsidan på ett A4-papper.

#5 - Ailas

LP-skivan, haha... Det var långsökt! Själv tänker jag faktiskt också på A4-arken i första hand.

#6 - Åsa

Referensramar :-)

#7 - Kerstin

Märkligt!

Jag har ingen referens till 30 cm!?

#8 - Tina

Det är självklart en linjal man tänker på! Ett A4-papper är bara 29 cm :)

#9 - Cina

Som "gammal" originalare tänker jag också på ett A4-ppr + 1. Eller en linjal, i trä.

Blev det några lampor?

#10 - Per-Anders

Ja det blev ju en överväldigande vinst för linjalen. Intressant. Idag var jag och köpte tio solcellslampor a 10 kronor. Ska försöka hitta på någon klurig formation på gräsmattan.

#11 - Daniel

å jag som gay tänker på... ooohalalalaaa

#12 - Lotta

Hur blev din landningsbana, då?

10 kr stycket måste ju varit jättebilligt :-)

Vilket sommarfynd!