Jordgubbarna är godast i Litauen



Återigen har jag tagit del av den rika källa av visdom som vi svenskar har tillgång till, nämligen Aftonbladet.se. Idag har jag bland annat läst en artikel om jordgubbar, och att vi svenskar helst vill äta svenska jordgubbar. Konstigt nog så tycker man inte i andra länder att det är de svenska jordgubbarna som är godast, utan man vill helst ha jordgubbar från sitt eget land.

Själv har nog även jag tyckt att det är de svenska jordgubbarna som är bäst - ända tills för två år sedan. Då var nämligen jag och sambon på semester i Litauen, och där smakade jordgubbarna fantastiskt bra. De litauiska jordgubbarna är jättesöta och vid en jämförelse kändes de svenska gubbarna smaklösa och vattniga.

Bärodling verkar för övrigt vara något som ligger folk i Litauen varmt om hjärtat. I var och varannan villaträdgård såg vi enorma trädgårdsland där folk odlade allt från svartvinbär till körsbär. Det var också ofta vi såg människor som satt vid vägkanten och sålde bär i glasburkar. Kanske ett bra sätt att dryga ut hushållskassan.

Bilden ovan är tagen i den mysiga byn Nida, som ligger på Kuriska näset i Litauen. Där hittade vi en liten marknad där man sålde olika sorters bär, bland annat jättesöta jordgubbar.


Aftonbladet:
Nu ska jordgubbsfusket avslöjas inför midsommar

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Beate igen

Jordgubbar... mums! Ärligt talat struntar jag i vart de kommer ifrån bara de smakar gott = inte surt och inte urvattnat.

#2 - Kerstin

"Endast Sverige svenska jordgubbar har", även om de inte är godast!

Glad Midsommar*

#3 - Selma

Jag tror att jordgubbar är som godast om de får växa i lugn och ro och slipper långa transporter.

#4 - Mia

Igår åt jag svenska jordgubbar med glass och vispgrädde. Mumma var det!



Jag tror,liksom Selma, att de är godast om de äts på plats eller inte fraktas långa tider...