Är jag eller bilen farligast?



Jag läser i Aftonbladet.se samt brittiska Daily Mail att man löper 47 procent större risk att råka ut för en bilolycka om man färdas i en svart bil - under skymning eller gryning. De näst farligaste färgerna på en bil är grå och silverfärgad. Skälet till att svarta bilar i högre grad är inblandade i olyckor under skymning och gryning är, inte helt oväntat, att de liksom smälter in i mörkret.

Konstaterandet att bilars färger har inverkan på olycksrisken har gjorts av forskare vid Monash University i Australien, och i studien fann man även att vita och orangea bilar är minst olycksdrabbade.

Den egentliga orsaken till studien vid Monash University handlade dock om att man ville ta reda på om riskbenägna förare i högre grad valde vissa färger på sina bilar. Det skulle alltså kunna innebära att om du ser en svart eller silverfärgad bil på vägen så finns det risk att det sitter en fartdåre bakom ratten.

Själv äger jag en silverfärgad Volvo men betraktar mig ändå som väldigt försiktig när jag kör. Jag håller alltid hastighetsbegränsningarna, kör alltid nykter och har alltid bältet på mig.

De ovan nämnda forskarna konstaterar också att fyllkörning och för höga hastigheter utgör de största riskerna i trafiken - i högre grad än bilarnas färger.

Bilden ovan: Living on the edge of danger. Är det verkligen så att jag löper större risk att råka ut för en olycka när jag kör en silverfärgad bil?


Aftonbladet:
Svarta bilar farligare än vita

MailOnline:
If you drive a black car, watch out!

 

#1 - Kerstin

Tror inte det! Visserligen beror det inte bara på Dig om Du råkar ut för någonting, Du är ju omgiven av "fartdårar"!

Lev leende!

#2 - Yvonne

Jag har också läst om den där undersökningen, och jag måste vara jättefarlig. Min förra bil var svart, och min nuvarande är silverfärgad.

#3 - Selma

Egentligen är det konstigt att bilar så ofta är så diskreta i färgen och så en och annan röd, då.

#4 - Lotta

Hmmm jag har en blå bil och jag har blivit påkörd två gånger, undrar om det bara kan ha varit en tillfällighet...

:-)

#5 - Mia

Jag har en silverfärgad Opel Vectra, men oftast är den så smutsig så det kanske förbättrar oddsen!?



Nykter är jag alltid när jag kör, bilbältet använder jag också.... hmm... hastigheten...