Hur gör liljebaggar?



Dagens blogginlägg är på samma tema som det i förrgår: ekivoka insekter på villatomten.

Som jag nämnde i mitt förra blogginlägg så kom jag av mig i måndagens gräsklippande och började istället fotografera bladlöss. Idag blev gräsklippandet i alla fall av, och jag känner mig nöjd över att ha utfört mina villaägarplikter.

Just som jag stod och beundrade den nyklippta gräsmattan kom min sambo rusande med en trädgårdsspade i handen. "Titta", sa hon. "Det är nog bäst du hämtar kameran nu."

På trädgårdsspaden fanns två smådjur, i en till synes öm situation, och försiktigt lade vi ner de små krypen på ett litet elskåp vid sidan av gräsmattan. De här krypen var några millimeter större än gårdagens fotomodeller och det gick ganska lätt att ta skarpa bilder.

Eftersom sambon är expert på småkryp (hon läser lokaltidningarna regelbundet) så upplyste hon mig om att det handlar om liljebaggar. Dessa små rackare betraktas som skadedjur och har redan mumsat i sig delar av våra liljor i rabatten.

Klicka på bilderna nedan för att se förstoringar.

PS. Nu tror jag ju inte att det var någon sorts parningsakt de höll på med, helt enkelt därför att små insekter inte bär sig åt på det viset när de förökar sig (tror jag). Fast egentligen vet jag inte riktigt hur de gör. Frågan är alltså: Hur gör liljebaggar?

  

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
#1 - Em

Vilka insekter ni hittar och underbara bilder. Jag vet inte heller hur de gör, men det hade varit bra ifall man blir en bagge i sitt nästa liv. :D

#2 - Kerstin

Fantastiska bilder! Men för säkerhets skull, låt dem inte bli flera!

#3 - Selma

Stackarna, fast visst ser det ut som om de just ägnar sig åt kärlek. Hoppas de fick älska klart innan de gick hädan.

#4 - Daniel

åååh lite kärlek å bus e receptet!!

#5 - Beate

Vilka suverana bilder. Klart dom har sex, det syns ju tydligt ;-). Du ar da riktigt snall mot dom. Jag hade ju dodat dom direkt. Blir totalt hysterisk nar jag ser smakryp.

#6 - Lotta

Sex, nej tror att den som är överst inte orka gå själv.....

:-)

#7 - Mia

Urtjusiga baggar... Gillar benen... Men varför tror du inte det är en parningsakt? För mig ser det så ut i alla fall...

#8 - Lisbeth

jo, det är en rätt vanlig syn vad gäller dessa kryp... första året jag såg dem var jag helt fascinerad av deras vackra röda färg - numera klämmer jag hänsynslöst ihjäl dem så fort jag ser nån enda av dem. Deras ägg är otroligt äckliga! Usch! Och de förökar sig! =(