Drogfri skolavslutning i Timrå - för oss vuxna



Det är fredag kväll och vi står och tittar på ett (näst intill) ensamt rockband som spelar på torget i Timrå centrum. Vi är ett 50-tal personer i publiken, de flesta vuxna men också några barn i småskoleåldern.

Egentligen var det nog meningen att publiken skulle bestå av en massa ungdomar, eftersom konserten är en del av ett drogfritt arrangemang i samband med skolavslutningen. Men jag undrar vart ungdomarna är? Samtidigt vet jag ju svaret: de är antagligen någon annanstans där de ostört kan ägna sig åt ett ohämmat alkoholintag.

Men rockbandet (som för övrigt heter Rock & CO och är ett riktigt bra coverband från Timrå) på den permanenta betongscenen låter sig inte nedslås av den glesa publiken, utan rockar på med allt från Tomas Ledin-låtar till Iron Maiden. Och eftersom jag själv gillar svängig hårdrock tycker jag det är riktigt trevligt.

Intill oss står ytterligare ett par. De är, precis som jag och sambon, i åldern 50 plus.  

"Om man kunde köpa öl, då skulle det nog vara fullt med folk här", säger mannen, och antagligen har han rätt. Man kan här jämföra med evenemanget Timråland, som varje sommar äger rum på samma plats där vi nu befinner oss. Där kan man köpa öl, och följaktligen brukar det också vara massor av folk på plats.

Visst, jag gillar också att dricka öl men jag vet inte om jag tycker att Timråland står för den ultimata ölupplevelsen. Det brukar endast finnas Norrland Guld att välja på och för övrigt brukar Timråland kännas ganska rörigt (som en minivariant av det ännu rörigare Sundsvalls Gatufest). 

Man kan alltså konstatera att det är tillgången på alkohol som avgör om ett arrangemang drar folk eller inte. Och just skolavslutningen brukar ju vara starkt sammankopplad med ett ordentligt supande, därför tycker jag att arrangörerna av den drogfria skolavslutningen i Timrå ska ha all heder för sitt initiativ.

Synd bara att inte fler, både vuxna och ungdomar, kom och lyssnade på musiken. Det är trots allt viktigt att vi vuxna försöker gå före med gott exempel och visa att man inte alltid behöver alkohol för att ha roligt.

Bilden ovan tog jag förra sommaren när det var Timråland. Då flödade ölen ordentligt, ett vuxenbeteende som många ungdomar tar efter.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Dagbladet:
16 berusade studenter omhändertogs på torsdagen

ST:
Lugnt studentfirande i Sundsvall
Musiken lockade till drogfri avslutningskväll
#1 - Beate

Visst kan man ha roligt utan alkohol, men det är ju dumt att chansa. Så verkar ungdomarna tycka - ja de flesta vuxna också att döma av ditt inlägg. Synd för rockbandet som var duktigt. Trist, verkligen.

#2 - Helen

Det är samma tendens över hela landet. Man MÅSTE servera alkohol för att folk ska orka bry sig. Snart är hälften av vår befolkning alkoholister. Jag blir så trött!!!

#3 - Selma

Trist är det.

#4 - Mia

Undrar hur många vuxna finns på plats där ungdomarna var? Det hade varit mer behövligt... :-)

#5 - Cina

Ja, sådana erfarenheter har jag också! Drogfria arrangemang drar mindre folk, särskilt vuxna. Det är himla trist tycker jag, att alkohol ska kännas som en nödvändig ingrediens för att umgås.