Vilket brott tyder mitt skägg på?



I en kommentar till ett av mina blogginlägg om Littorinaffären säger HumanLabRat angående Sven Otto Littorins eventuella brott: "Lätt att se på det där hånflinet och det där skägget vilken typ av brott det handlar om!"

Aha! Det är alltså skägget det hänger på.

Här ovan publicerar jag en bild på mitt skägg som det ser ut idag (måndag 12 juli, 2010), och jag frågar mig själv: Vilken typ av brott begår man med den skäggväxten? Är det sexbrott, skattesmitning eller bankrån?

Kanske bäst att avslöja att jag inte begått något brott alls. Jag ser ut så här därför att jag nyss påbörjat min semester och då betraktar jag det nästan som kriminellt att raka sig. När man har semester då ska man vara orakad, och då ska man ha kortbyxor och T-shirt. Ty det står i semesterlagen. I alla fall i min semesterlag.

Okey, det händer faktiskt att jag då och då rakar mig under semestern. Det är när sambon fått nog och utbrister:

"Herregud vad du är skäggig. Du sticks. Nu får du faktiskt lov att raka dig!"

Då rakar jag mig. Men jag tycker ändå att mitt skägg är snyggare än Sven Otto Littorins.


DN:
Littorinaffären visar att sexköpslagen varit en framgång
Littorins fallskärm: 1,3 miljoner

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

#1 - eva

Nu fiskar du komplimanger men ok då, ditt är snyggare..;)

#2 - Selma

Stilbrott kanske?



Jag tror inte att det sitter i skägget precis. Märkligt nog är jag besviken. Som gammalt "vänsterelement" trodde jag väl aldrig att jag skulle betrakta en moderat arbetsmarknadsminister som en av de mest sympatiska i en borgerlig regering. Jag är, cynisk och luttrad som jag är, inte mest besviken på det eventuella brottet. I kriser som en skilsmässa är kan det hända att man gör dumma saker. Det jag tyckte var värst är nog att han liksom sköt barnen framför sig i detta. Använde dem för att mörka, låtsades omtanke som nu mest verkar varit om honom själv.

#3 - Em

Du ser lite skattesmitare ut.. ;) Och sen tycker jag sambon borde lära sig uppskatta att det sticks, det är ju charmigt! :D

#4 - Ailas

Hm... en analys av din brottsprofil? Intressant utmaning. :)

Låt oss säga att jag tror att du nyligen har kört för fort? Gått mot röd gubbe? Sen finns det helt klart något mer, som jag inte för stunden kan se riktigt tydligt... Parkeringsfel av något slag, möjligen? Skatter... Hm, svårt att se. :)



F ö gissar jag att du är född i ett s k jordtecken, men skägget kan ljuga.

#5 - Beate

1. Du har inte Littorins flin - som tur är.

2. Hälsa sambon och ge henne en kram. Min man går i samma semester-skägg-t-shirt tankar som du. 3-dagars är väl okay, sedan är det inte hmmmm snyggt längre om man säger så.

#6 - Rent Kärlek

Borde vi bestraffa Tiger Woods för att han bedrog sin hustru?

Borde vi bestraffa Sven Otto Littorin för att han köpte sex og bedrog sin hustru?

Borde iranierna bestraffa Mohammadi Ashtiani för att han bedrog sin man?



Nej, sexköp är inte förbjudet i Sverige därför att på så sättet kan vi hindra att äkta män bedrar sina hustrur? Nej, vi begrundar sexköpslag på jämlikhet mellan könen. I andra länder det finns lagar som förbjuder prostitution, men de har en annan grund: att skydda familjen och hindra utomäktenskapliga sexuella relationer som hotar familj. De är stiftade mot äktenskapsbrott.



När en äkta man bedrar sin hustru, hustrun kan lida när hon får veta om otrohet. Men det är inte våld mot kvinnor. På samma sätt att det inte är våld mot man när en kvinna bedrar sin make.



Sexkjøp är brott eftersom där män utövar sin ekonomiska makt över kvinnor. Og därför man straffar inte kvinnan, utan bara mannen. Kvinnan bör inte vara en sak som en man kan köpa.



Vi har fyra olika alternativ hur man kan förehålla sig till sexköp.



1. Acceptera helt att kvinnan kan få ekonomiskt ersättning av mannen.

2. Acceptera, att kvinnan kan ekonomiskt ersättning av mannen i långvariga relationer, men inte i tillfälliga relationer.

3. Inte acceptera att kvinnan får pengar av mannen inte i långvariga eller tillfälliga relationer, (exklusive att mannen betalar sin del av barnens kostnader).



Den nuvarande sexköplagen påverkar till jämlikhet bar på nivå 2. Men på denna nivå det är fråga om bara om marginal ekonomiska siffror. De stora pengarna rör sig mellan män och kvinnor i äktenskap.

Även om lagstiftningen om sexköp inte ännu har nått nivå 3, har flera och flera unga par valt att inte köpa eller sälja sex i sitt äktenskap och trots äktenskap har separata ekonomier mellan varandra.



#7 - Per-Anders

eva: Åh.. tack!



Selma: Det jag just nu tycker är mest intressant i Littorinaffären är vilken kommunikationsstrategi regeringen och moderaterna har i ärendet.



Em: Skattesmitare..? Har de skägg?



Ailas: Trafikbrott är inte min grej faktiskt. Fast jag åkte ju fast för att jag skjutsade en kompis på min moped när jag var 15 förståss.



Beate: Jo, protesterna brukar komma efter tre dagar.

#8 - Per-Anders

Rent Kärlek: I Sverige är det ju en stor juridisk skillnad mellan sexköp och otrohet. Precis som du skriver ska ju inte någon kunna köpa någon annan människa för pengar. Sakineh Mohammadi Ashtiani, som hotas av stening i Iran för att hon bedragit sin man, är ju enligt svenska mått ett offer, och inte en förövare. Littorin och Geijer har ju däremot köpt kvinnors kroppar för pengar, vilket inte bara är en brottslig handling. Det är även moraliskt fel anser jag.

#9 - Lotta

Hälsa din hustru att skägget sticks bara den första veckan/veckorna så framåt halva semestern så blir det mjukt och lent.

:-)

#10 - Per-Anders

Lotta: Jodå, jag har själv försökt mig på den argumentationen. Men utan framgång.

#11 - mimmione

haha man kan ju fundera över det, men som tur var sitter inte brottlighet i skägget, på filmstjärnor i hollywood anses några dagars stubb på en man vara mycket sexigt, kolla bara på den gode Jonny Depp med stubb,

#12 - Mia

Jag brukar inte heller raka mig under semestern!

#13 - Lena W

Bra att du håller koll på semesterlagen nu när jag har semester. Vi kanske kan prata om denna när jag är tillbaka från semestern:) Kanske vi kan ha hjälp av dig på personalavdelningen. Njut vidare av din semester som ser ut att vara riktigt skön. Hälsn Lena