Jag vill tjäna mina pengar på hederligt arbete



Det är tisdag eftermiddag, termometern visar 25 grader utomhus, och jag ligger på rygg på gräsmattan och begrundar ett litet brännsår jag har på foten. Brännsåret fick jag dagen innan då jag råkade trampa på en bit glödande kol som hoppat ut från grillen.

Plötsligt ringer telefonen, och eftersom nio av tio telefonsamtal hemma hos oss är till sambon så svarar hon. Men så hör jag hur hon säger "ett ögonblick" och jag förstår att det är till mig. Hon kommer ut till mig med den trådlösa luren, och i den hör jag en hurtig mansröst som säger:

"Hej, jag ringer från Miljonlotteriet och vill bara berätta att ditt namn kommit upp i en dragning som vi gjort. Det innebär att du faktiskt har fått en vinstgaranti hos oss på 350 kronor."

"Okej...?", säger jag och tänker: "Miljonlotteriet..? dragning..? jag..?".

"Känner du till Miljonlotteriet?", fortsätter den hurtiga rösten. Och eftersom jag inte gör det så svarar jag:

"Nä, har aldrig ens hört talas om det."

"Nähä. Men Miljonlotteriet visas på TV 3 med Hans Wiklund och Hannah Graaf som programledare, och om man deltar kan man vinna miljontals kronor, bilar eller resor. Och det är ju sånt man inte har nåt emot att vinna, va? Eller hur?", säger mansrösten upphetsat.

"Nä.., visst har man inget emot det", säger jag och sätter mig upp på gräsmattan.

"Så jag skulle bara vilja få skicka ett litet brev till dig med sex lotter i. Det kostar 240 kronor plus porto 10 kronor", säger mannen.

"Så om jag köper ditt kuvert med sex lotter, och inte vinner, så går jag ändå i vinst 100 kronor eftersom jag har vinstgarantin på 350 kronor?", undrar jag.

"Nja, du måste köpa tre försändelser, a 240 kronor plus porto 10 kronor, för att kunna få ut vinstgarantin. Men du kan vinna miljoner..."

Där nånstans tackade jag nej och lade på luren.

Jag läser i dagens Aftonbladet.se att det är fler européer som tror på lyckonummer än som tror på vetenskaplig forskning, vilket jag tycker är bekymmersamt. Själv har jag inget särskilt intresse för spel, utan vill istället försöka tjäna mina pengar på hederligt arbete.

Bilden ovan: det var på gräsmattan det hände. Där låg jag när jag fick samtalet från Miljonlotteriet. Enda spåret är nu vår bärbara telefon.


Aftonbladet:
”Hokus pokus kan inte styra Europa”

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

#1 - Ann Catrine

Åhhh, att de bara orkar flåsa fram sina fantastiska erbjudanden... vare sig det är DN, lotterier, rakhyvlar eller vad det kan vara så låter de som om de går på duracell... blir allergisk mot deras upphetsade röster! Och så använder de förnamnet i varenda mening,som om vi vore dödskompisar! Suck!



Ha en trevlig fredagskväll (och stäng av telefonen, har de börjat så ger de sig inte sååååå lätt)

#2 - Em

Allt som låter för gott till att vara sant, är inte sant. Jag HATAR såna här "erbjudanden" och blir lika irriterad varenda gång. Särskilt eftersom de använder telefonen också. Reklam i brevinkastet är annorlunda. Tänk hur mycket och ofta de blir lurade som inte tänker efter. Man behöver inte vara dum för att gå på försäljarens trix, men livserfarenhet hjälper en lite på vägen.

#3 - Selma

Gratis är ett flytande begrepp.

#4 - eva

Jag har Nix så jag slipper all telefonförsäljning!

En gratistjänst som är helt toppen, avskyr sånt och framför allt när dom försöker dumförklara mig med att använda mitt förnamn i varje mening!



Ha en fortsatt trevlig helg!

#5 - Kerstin

Har oxå Nix, ganska bra! Brukar fråga "Är vi bekanta?" när de använder sig av mitt förnamn, då blir det ofta tyst en stund och jag hinner säga "tack för samtalet", och lägga på!

Snorkigt kanske?

Må väl på gräsmattan!

#6 - mimmione

visst är det jobbigt med telefonförsäljare, nu kan man inte ens lita på att man har nixat numret, en ringde till mig och sa, som tackr för hjälpet att du svarat på vår enkätundersökning har vi ett erbjudande till dig, så mitt råd är svara inte på enkät undersökningar,

#7 - Elisabeth

Sicket statligt bedrägeri!



Jag blir mäkta irriterad när jag tänker på alla träd som

Miljonlotteriet förstör, när de flera gånger i månaden sänder tjocka kuvert med papper i till mig, för att försöka få mig att börja spela bort mina fattiga små slantar, istället för att köpa nödvändigt material till mitt hus och god näringsrik mat,

och vinner jag en sådan där fin ny dyr VOLVO så kan jag ändå inte betala helförsäkringen på den,

för har man så fin bil så måste man ha helförsäkring.

Fö så är jag nöjd med min lilla fina gamla bil.



Ha det bra på semestern!



Ps Du behöver sola lite, Ds

#8 - Per-Anders

Ann Catrine: Fast jag chansar och har telefonen påslagen.



Em: Jag föredrar också reklam i brevlådan.



Selma: Ja det gäller att se upp.



Eva: Jag hade Nix i min förra bostad. Funderar på att fixa den igen.



Kerstin: Nja, jag tycker inte det är så snorkigt. De som jobbar som telefonförsäljare vet nog med sig att de är påträngande.



mimmione: Ja, de försöker med alla medel...



Elisabeth: Vad jag vet så ägs Miljonlotteriet av IOGT-NTO och inte av staten.

#9 - Elisabeth

Ja vad fick jag det i från,

MILJONLOTTERIET moderbolag, med Dotterbolag Miljonlotteriet i Norden AB.

VD Alholt Ludvig Kasper som även är inbl i Div andra spelbolag och sko och klädpartihandel, vad det nu har med saken att göra....(kollade på allabolag.se).



http://www.allabolag.se/

#10 - Beate

Hur många går på det egentligen. Men det kommer alltid upp nya skojare - hela tiden.