Ännu en gång tar Ryan Air oss ut i världen



Så har vi då gjort ännu en resa med vårt favoritflygbolag, Ryan Air. Idag flög vi mellan Oslo och Gdansk, och som vanligt är det högt tempo som gäller hos det irländska lågprisbolaget. Samtidigt som vi släpptes genom gaten så landade planet som vi skulle flyga med. Tjugo minuter senare (när de anländande passagerarna hade klivit ur, bagaget var lossat och lastat, och planet var tankat) kunde vi kliva ombord för att flyga i riktning mot Gdansk.

Jag tycker att Ryan Air är helt okej att flyga med. Visst, personalen kan ibland vara lite stressade och det är lite trångt mellan sätena. Men det är billigt, och då struntar jag i om det inte ingår mat i biljettpriset. 

Nu sitter vi på hotellet strax söder om Gdansk, och har just konstaterat att det finns ett trådlöst nätverk på rummet. Skönt. Då kan man sova gott.
#1 - Selma

Jag känner en stark motvilja mot bolaget eftersom man har haft en så tydligt personalfientlig hållning bla i fackliga frågor.

#2 - Per-Anders

Jo, jag vet att de inte har världens bästa personalpolitik. Och som gammal facklig kämpe så stör det mig med. Jag ska även erkänna att jag ibland hållit andan när de startar och landar (vissa av deras piloter kör som stridspiloter), men ändå - de är väldigt billiga att flyga med.

#3 - Beate

Välkommen till Polen - och det livsviktiga trådlösa nätverket. Semestern är räddad med andra ord. Nu ser jag mycket fram emot dina rapporter. Hoppas ni blir lika positivt överraskade som vi.



PS. Ryan Air är helt okej att flyga med. Enda nackdelen är att Nyköping (i vårt fall) ligger drygt två timmars bilresa från Täby. Arlanda 25 minuter. DS

#4 - Per-Anders

Från Timrå tar det typ fyra timmar att åka till Arlanda, och nån timme ytterligare till Skavsta Nyköping. Till Oslo tar det nio timmar. Men ibland kan det vara värt en lite längre bilresa om flyget blir billigt.

#5 - Mia

Jag har aldrig rest med något lågprisflyg. Är säkerheten lika hög som hos dyrare bolag, vet du? Sedan är det viktigt med hur personalen behandlas, tycker jag. Jag handlar inte hos Lidl pga deras urdåliga personalpolitik. Varför ska man gynna de som behandlar sin viktigaste resurs som skräp?

#6 - Per-Anders

Säkerheten hor Ryan Air är nog lika bra somm hos andra flybolag. De påstår själva att de har den minsta olycks- och tillbudsfrekvensen i Europa.



Jag delar uppfattningen att företag med dålig personalpolitik inte ska gynnas. Men å andra sidan blir det svårt för oss att kunna resa utomlands om vi måste åka med något dyrare flygbolag. Svår avvägning där...