När verkligheten liknar ett Stieg Larsson-manus



Nu har vi fått ta del av ytterligare ett avsnitt i Aftonbladets IRL-såpa "Littorins okända brott". Aftonbladet antyder nu att det är sexbrott som Sven Otto Littorin gjort sig skyldig till, och låter en kvinna berätta att han köpt sex av henne för 2000 kronor.

Jag tänker på Göran Lindberg, den före detta polischefen som står åtalad för bland annat flera fall av våldtäkt och koppleri. Fallen radas upp där maktens män visar sitt förakt för medmänniskorna genom att förnedra dem sexuellt.

Jag tänker också på Milleniumtriologin av författaren Stieg Larsson där diverse makthavare begick övergrepp och med hjälp av sina positioner försökte förhindra att de blev avslöjade. När jag såg Milleniumfilmerna kände jag mig trygg därför att jag visste att allt var fiction, men nu när jag ser vad maktens män hittar på i verkligheten får jag obehagliga rysningar utefter ryggraden.

Som medborgare har jag höga förväntningar på våra samhällsbärare, oavsett om det handlar om politiker eller företagsledare. Makthavare ska vara ett föredöme, och om någon av dem avslöjas med att bete sig illa mot sina medmänniskor, så måste de räkna med att offentlighetens straff blir hårt.

Nu väntar jag på nästa avsnitt av Aftonbladets IRL-såpa, och jag ser fram emot att få svar på följande frågor:

Hur mycket visste Fredrik Reinfeldt och övriga regeringspolare innan i onsdags om Littorins funky business?

Varför berättade inte Aftonbladet på en gång vilket det påstådda brottet är?

Och framför allt: stämmer det att Sven Otto Littorin gjort sig skyldig till ett sexbrott, och i så fall, varför har det inte prövats rättsligt?




Aftonbladet:
Sahlin besviken på Littorin
Sålde sex till Littorin
Fredrik Reinfeldt ingen statsman
Salander får färre stjärnor

DN:
Littorin och Schyman mest omskrivna under Almedalsveckan
Reinfeldt mörkade om Littorin
Maktens dimridåer

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
#1 - Ailas

Har också skrivit i samma ämne idag, där jag tar avstånd från allt hyckleri. Särskilt illa blir det när folk som själva sitter ner till anklarna i syltburken sätter i gång... eller när de försöker utnyttja fel saker för sina politiska syften.



Ingen ska dömas utan domstolsutslag. Journalister, politiska motståndare, allmänhet etc ska inte agera domstol. Inför rätten ska vi alla vara lika och som du säkert vet, brukar inte rättegången precis bli samma dag... Så?



Hur var det med Geijeraffären? Vad visste Palme och vilka var kraven då från exempelvis AB? Är allt det där glömt? I jämförelse är Littorin nog bara en liten nybörjare.



Mina frågor: Varför har kvinnan väntat i FYRA år? Vem betalar för henne denna gång? Varför...?



Lite objektivitet måste vi kräva i sådana här sammanhang, annars drunknar allt i den allmänna sörjan och det lär då inte gynna någon.

#2 - Per-Anders

Som jag skrev i mitt inlägg så finns många frågor obesvarade, bland annat om han verkligen är skyldig till något brott. Jag försvarar inte någon makthavare som begår brottsliga handlingar. Sexbrott är lika illa oavsett om förövaren befinner sig till vänster eller till höger på den politiska skalan. Men jag tycker fortfarande att vi ska ställa extra krav på våra folkvalda att de inte ägnar sig åt kriminella handlingar. Det är ingen normal mänsklig drift att köpa sex eller att binda fast småflickor med läderremmar.

#3 - Selma

Hela affären är märklig, mycket märklig.

#4 - Beate

Fortsättning följer. Händelsen med Littorin låter bekant: Bill Clinton, Svennis, Tiger Woods, etc. etc. Då vi - som tur är - är ganska så blåögda i Sverige reagerar vi hårt, med all rätt. Hoppas vi fortsätter att agera på det sättet. Men att tro att "högtuppsatta" politiker/idrottsmän/polismästare med mera lever i samma värld och samma värderingar som du och jag är tyvärr blåögd.

#5 - Elisabeth

Ang Geijer affären har Leif GW skrivit en läsvärd artikel här i dag 11/7...

http://www.expressen.se/kronikorer/gw/1.2060175/leif-gw-persson-littorinaffaren-vacker-liv-i-onda-minnen



Leif GW hade som bekant första parkett genom sitt dåvarande arbete och blev själv mycket illa behandlad.

I artikeln får vi också reda på hur den "gode" Jan Guilliuo lekte mullvad åt fel sida för att tysta ner sexaffären,det var då DN som avslöjade det säpo redan visste.



Att kvinnan i Littorinfallet inte tagit upp saken på fyra år, förstod jag som att hon nu gått i terapi och orkar ta itu med problemen.



Delar vi in människor i Vi och Dom så kanske Dom inte är lika mycket värda? Huvva!

#6 - Per-Anders

Selma: Så är det, och jag väntar med spänning på upplösningen.



Beate: Jag vet inte om jag vill acceptera att samhällets "toppar" ska få ha rätt att ostört ägna sig åt sexbrott och övergrepp.



Elisabeth: Intressant artikel i Expressen. Det kan finnas många skäl till att kvinnan i Littorinfallet inte trätt fram förrän nu. Varför hon inte trätt fram tidigare är en av frågorna jag skulle vilja ha svar på.

#7 - Kerstin

Det finns så mycket att tycka och tänka i det här och andra fall!

Hoppas att sanningen kommer fram, hur otroligt det än verkar!

Ju högre post ju större dimma!

Läser vidare i Din blogg!

#8 - Therese

Gillar om det du skrev! Kul att se lite schyssta saker och inte bara det vanliga grejerna som man kan läsa om varje dag. ;)