Undrar om jag passar i lederhosen?



Lederhosen.

Ni vet, det där klädesplagget som karlar bär i Österrike, Schweiz och södra Tyskland. Vi pratar alltså kortbyxor av läder.

Jag står hemma i hallen och tittar mig i spegeln. Funderar på hur jag egentligen skulle se ut om jag vore klädd i lederhosen.

När jag tillsammans med min kollega besökte Österrike härom veckan såg vi flera butiker i den lilla staden Gmunden som sålde lederhosen, och vi frågade oss:  

"Köper folk verkligen sådana kläder, var det inte bara sånt man hade på sig förr i tiden?"

När vi sedan frågade våra guider på pappersfabriken om det här med lederhosen så svarade de:

"Jodå, de traditionella kläderna har åter blivit populära igen. Det gäller inte bara lederhosen utan också dirndl, den traditionella klädseln för kvinnor."

"Men vad är då skälet till att fler och fler bär de traditionella klädesplaggen?", frågade jag. 

"Därför att många i Österrike blir mer och mer intresserade av gamla traditioner", blev svaret.

Våra österrikiska vänner berättade vidare att det är vanligt att man klär sig i dirndl och lederhosen vid festliga tillfällen, som exempelvis familjehögtider och helger. Men det händer också att de klär sig traditionellt även på vardagar, och på jobbet. 

Så här står jag nu framför spegeln och undrar vad kollegorna på jobbet skulle säga om jag gjorde entré i fikarummet iklädd kortbyxor av svinläder (och vi pratar alltså om kortbyxor som slutar ovanför knäna).

Nja, jag vet inte jag. Det får nog bli ett par trekvartsbyxor från Dressmann istället.

På bilden ovan poserar jag intill skyltfönstret till en av de butiker i Gmunden som saluför lederhosen. Till höger en bild från nätet som visar en riktig lederhosenkille.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Lisbeth

...fast "lederhosen" och "dirndl" är väl att jämföra - rakt av - med våra hembygdsdräkter, eller...? Och våra hembygdsdräkter tycker jag är jättefina o klädsamma i många situationer. Skulle själv önska att jag hade en, ibland. Fast jag kan inte bestämma mig för vilket av landskapen jag ska ta... Medelpadsdräkten, samedräkten eller... den kring Grundsunda...

#2 - Beate

Så himla avtändande - lederhosen alltså. Men varför tar du inte på dig en Medelpadsdräkt (sådana finns väl eller???) och se vad reaktionerna kommer att bli;-)

#3 - Ann Catrine

Enda sättet att få reda på reaktionen är väl att testa. Så slå till du på skinnshortsen!



När sonen var liten kallade han män i hembygdsdräkter för matadorer :-)

#4 - Per-Anders

Lisbeth: Ja, det finns ju vissa likheter med hembygdsdräkterna i Sverige. Men det är ju trots allt ganska sällsynt att man bär sådana här i Sverige (mer än vid sommarfester på fäbodvallar). Vad jag förstår så är lederhosen och dirndl betydligt vanligare i Österrike, exempelvis vid födelsedagar och skolavslutningar.



Beate: Jo det finns en Medelpadsdräkt, men jag har ingen. Kanske ändå nåt man skulle kunna ta på sig när högste VDn kommer på besök...

#5 - Per-Anders

Ann Catrine: Matadorer är ingen dålig jämförelse, de brukar ju vara klädda i spanska traditionella kläder.

#6 - Ailas

Lederhosen, nix...! Ingen blir snygg i sådana! Möjligen någon som är extremt stilig ändå, men den killen skulle vara ännu stiligare utan lederhosen. Hm, jag menade... i andra sortens kläder.



Ta Dressman, du! :)



Sv: Hm... och den surströmmingsätaren är du släkt med. :)

#7 - eva

Nej jag tycker inte att du passar i dom, det gör ingen! ;D

#8 - Em

Låter konstigt att man skulle gå så klädd på jobbet, ungefär som att norskor skulle ha folkdräkt på jobbet. Men jag tycker helt klart att du skall testa och sen videofilma reaktionerna. Hahaha! God morgon!

#9 - Lotta

Tänk va bra om de sydde lederhosen av alla vildsvin som körs över om nätterna. Jag tror att du skulle bli hur snygg som i ett par vildsvinsbyxor.

;-)

#10 - Kerstin

Ja, jag röstade ja!

Men kanske inte alla, beror nog lite på "benställningen"?!

Kul i.a.f.

#11 - mimmione

haha skulle nog bli oväntad succé, men eftersom du inte är österrikare skulle du nog bli betraktad som något udda!!

#12 - mimmione

kom på det är konsigt, men män i kilt uppfattas av kvinnor som sexiga, men män lederhosen, nje det får en snarare lite av nördstämpel på det

#13 - M

Min sambo har en styvsyster som är bosatt utanför Gmunden med sin Österrikiske man. Lederhosen används även till vardags kan jag upplysa om, lite som "skogsbyxor" när man vandrar i bergen/är ute och tittar till jaktreviret. Både herrn i huset samt sonen som var 30 använde det och de var nog inte anmärkningsvärt unika. Det är det man har helt enkelt! Jag trodde också att det skulle se lite löjligt ut men det klädde dem båda faktiskt. Man har ju rejäla strumpor/skodon till (verkligen inte som på bilden ovan) så det är inte så himla barbent ändå.