Jag bantar med grillat kött och öl



Vissa går ner i vikt med GI-metoden, medan jag bantar med PA-metoden.

Idag är det tre månader sedan jag började mitt viktminskningsprojekt. Då vägde jag 96,4 kilo och idag är jag nere på 94,2 kilo. Dagens vikt är dock bara en tillfällig topp på viktkurvan. Under de senaste veckorna har vikten hållit sig kring 93 kilo, så egentligen betraktar jag det som att jag hittills har gått ned tre kilo.

Vad är då min kommentar till resultatet hittills? Jo, jag är faktiskt ganska nöjd. Visst går viktminskningen kanske lite sakta, men trots allt så visar den långsiktiga trenden att jag faktiskt går ner i vikt. Och det är det som är det viktiga.

Mitt mål är fortfarande att jag ska nå en vikt på 90 kilo, kanske till och med 87 kilo. Och om trenden håller i sig så är jag kanske där nån gång på höstkanten.

Min metod för att gå ner i vikt är traditionell kaloribantning, i kombination med regelbundet motionerande. Det innebär att jag äter all "vanlig" mat, fast i lagom mängd. Fikabröd och godis låter jag däremot bli (nästan) helt och hållet.

Men i mitt viktminskningskoncept ingår också att jag ibland kan unna mig lite extra gott, exempelvis grillat kött, friterad potatis och en öl. Det är också därför som viktkurvan ibland gör små hopp uppåt när det är helg (som den gjorde denna och föregående helg).

Så trots att min egen bantningsmetod (PA-metoden) innebär att jag ibland kan unna mig lite gott så gäller det att unna sig med måtta. Det finns inga genvägar till den perfekta vikten, utan det är rätt mängd mat och regelbunden motion som gäller.

Här kan du följa min viktminskning, dag för dag. Sidan kan också nås från startsidan på min blogg.



Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , ,
#1 - Selma

Det har i allmänhet fått ta lite tid att bygga upp övervikten så nog kan man unna det att ta lite tid att få bort den.

#2 - mimmione

grattis 3 kilo är bra jobbat, just nu har jag tagit semester och vågar knappt ställa mig på vågen men ska ta tag i allt från och med denna stund....

#3 - Kerstin

PA-metoden låter alldeles förträfflig!

Om det inte vore så varmt skulle jag oxå starta en metod!?

Kämpa på!

#4 - Cina

PA-metoden låter helt klart som en metod att stå ut med! Man ska ju leva också, jag tror inte på alltför strikta dieter och späkningar. Man får hitta det som passar en själv! Och som sagt, det är på sikt som räknas! Bara det att du kommit igång att motionera är ju jättebra! Livskvalité!

Ha det gott!

#5 - Daniel

Låter vettigt!



Själv följer jag klassiska 3 delar tallriken med motion

#6 - Beate

Det finns ju egentligen inget värre än att banta under sommaren. Jag menar grillat och öl är ju ett måste. Njut du, du lever bara en gång:-)

#7 - Mia

När jag jagar bort kilon brukar jag använda mig av samma metod... fast i något snabbare tempo. Det viktigaste är att finna den metod som passar en själv... Det går ju ditt mål.... det är huvudsaken.

#8 - VI PÅ LANDET

Du har rätt!