Jag måsta försöka titta mer på TV



Vart är vi egentligen på väg?

När min son var liten (typ 20 - 25 år sedan) pratade alla om hur skadligt det var att titta mycket på TV. I mitten av 1980-talet började fler och fler få kabel-TV och därmed ett stort utbud av utländska TV-kanaler. Både barn och vuxna började därmed titta mer på TV, och vi blev sittande timme efter timme framför dumburken (som var ett ord som många kallade TVn på den tiden).

För mycket TV-tittande betraktades av många som något osunt, som det var viktigt att försöka minska. Själv minns jag att jag försökte hitta på alternativa aktiviteter åt min son för att locka bort honom från TVn.

"Du kan få fyrkantiga ögon om du tittar för mycket på TV", sa jag. "Bygg lite Lego vetja."

Men när han sedan gick och lade sig för natten så var det min tur att bli sittande framför TVn. Hela kvällarna.

Hur ser det då ut idag? Själv har jag nästan helt slutat att titta på TV. Numera sitter jag istället framför datorn hela kvällarna. Precis som dagens ungdomar gör. Och jag tänker: det här kan inte vara bra, jag måste nog försöka bryta mitt datorberoende. Kanske börja titta på TV igen.

Visserligen är både TVn och dataskärmen fyrkantig men på något sätt känns det sundare att titta på TV. Det gjorde man förr så det måste nog vara bra, tänker jag. Därför anstränger jag mig numer att försöka titta lite mer på TV, åtminstone en halvtimme varje kväll.

Och den senaste veckan tycker jag att jag varit riktigt duktig. Förra vecka såg jag på TV flera gånger, och om några minuter ska jag sjunka ner i TV-soffan igen för att titta på ännu ett avsnitt av Johan Falk - Vapenbröder.

Vad konstigt det blivit. Det som var osunt för 20 år sedan känns sunt idag. Hm..

I sammanhanget kan jag avslöja att vi fortfarande har en tjock-TV här hemma. Jo, det är faktiskt sant. Att titta på tjock-TV har ju numera nästan få ett kultvärde. Så vem vet, snart kanske man hamnar på museum - tillsammans med sin tjock-TV.


Läs även andra bloggares åsikter om
, ,

Aftonbladet:
Hon gräver guld inatt
Damon borde få en Globe för Mandela-dramat
#1 - Beate

1. Jo, vi har också fortfarande en tjock-tv... som fungerar. Varför slänga nå't som är bra. När den går sönder först då ska i byta.

2. Samma här. Tittar minre och mindre på TV (undantag: fotboll). Tycker att det är mycket roligare att bloggaa eller gå på bloggrundor. Ooops. Samtidigt säger jag alltid att dagens ungdomar ska få motion istället för att sitta framför burken hela kvällarna. Motsägelsefullt? Absolut.

3. Bara två bloggar i favo-listan kvar att kommentera nu;-)

#2 - Kerstin

Vi har oxå tjock-TV, så mycket s-t som visas så räcker det.

Tittar på Johan Falk-Vapenbröder!

Hörde på radio (inte farligt tror jag) att mer än fyra(4) timmars TV tittande skall vara skadligt?

Vad svårt det är att resa sig och gå ifrån TV-n när det inte är intressant, jag blir sittande och väntar på nästa ev "godbit":)

Tycker att datasittandet känns riktigare, iaf. viss kommunikation?

#3 - Cina

Jag var mycket återhållsam med tv-tittandet för mitt första barn som föddes -87. Och du har rätt, det var ju så då att man pratade mer om "dumburken" och konsekvenser av tv-tittandet. Idag har jag väl kapitulerat så smått vad gäller både deras och mitt eget tittandet. Fast jag tänker på det och de yngsta får fortfarande inte se vad som helst, de har så klart mycket synpunkter på det då de är 12 och 13 år......

Johan Falk-filmerna tycker jag är väldigt bra och tjock-tv, jor´å, vi har en sån kvar. OCH en platt en.

Jag gillar att läsa din blogg och roligt att du tittat in till min!

#4 - Mia

Tja, om du såg kvällens Rapport så är det nog för litet rörelser vi gör. I snitt rör vi oss inte ens 30 minuter per dag och det är litet oroande...



Visst är det litet som du skriver, vi håller på att bli försoffade. Om det sker framför TV:n eller datorn kan nog kvitta. Datorn kräver mer aktivitet av utövaren än TV-tittandet i alla fall... kanske något om talar till datorns fördel!?



#5 - Per-Anders

Beate: Jo, på nåt vis så väntar man på att tjock-TVn ska gå sönder. Så man får anledning att köpa en ny - platt-TV.



Kerstin: Fast jag blev lite besviken på Johan Falk. Dialogen känns lite stel, tycker jag.



Cina: Kul att du gillar bloggen.



Mia: Ja, jag borde definitivt röra mig mer. Men datorns dragningskraft är stark...

#6 - Yvonne

TV kanske känns sundare för att man sitter längre ifrån? Dataskärmen har man ju ganska nära inpå.

#7 - Per-Anders

För mig känns TV-tittande sundare därför att det är liksom lite gammeldags. Fast egentligen kanske både (överdrivet) datoranvändande och TV-tittande är osunt. Promenader utomhus är nog sundare.