Mina anteckningar från Let´s Dance

Klockan är 20.00, fredag kväll, och sambon placerar strykbrädan mitt på vardagsrumsgolvet. Hon tänker stryka, samtidigt som hon ska se på TV. Själv sätter jag mig i soffan med ett anteckningsblock. Nu är vi båda beredda att se på Let´s Dance.

"Du måste nog vara den enda som för anteckningar till Let´s Dance", säger sambon.

Visst, tänker jag. Men jag måste ju komma ihåg vad jag ska skriva i bloggen.

Här kommer några av höjdpunkterna ur anteckningsblocket:

Först och främst noterar jag att den kvinnliga programledaren är längre än den manliga. Sånt känns konstigt, tycker jag. I parrelationer känns det naturligare när mannen är lite längre än kvinnan.

För en massa år sedan var jag ihop med en tjej som var längre än mig. Varje gång vi skulle pussas fick jag stå på tårna. Sånt känns konstigt tycker jag. Min nuvarande sambo är några centimeter kortare än mig, vilket känns betydligt bättre.

Redan efter det första Let´s Dance-parets uppvisning är det reklampaus. Jag skriker högt i vredesmod när jag för hundrade gången (känns det som) tvingas se SPPs reklamfilm med mannen, iklädd munkjacka och kavaj, som tjatar om absolut och relativ pension. Jag håller för öronen och blundar i 30 sekunder.

Precis som förra veckan dansar Peter Wahlbeck med spikrak hållning. Man kan nästan tro att han glömt klädhängaren kvar i sin trikå. Läste förresten en intervju med Peter Wahlbeck tidigare i veckan där han berättade att han de senaste åren förändrats. Från att tidigare haft "ett patos, ett kall och en politisk åsikt", har han numera gett upp och tycker istället att det är ok att delta i flamsiga lekprogram.

"Allt kommer att gå åt helvete. Det är lika bra att dansa och spela med i det onda spelet", säger han i intervjun.

Lite på samma sätt känner jag. Tidigare föraktade jag program typ Let´s Dance men nu sitter jag själv där i brynja och långkallingar, med en folköl i handen, och suger i mig det kommersiella TV-bolagets opium för folket. Jag frågar mig själv: har jag också gett upp?

Jag läser vidare i mina anteckningar att Willy Björkman liknar Ipren-mannen. Fast med lite längre näsa.

Och så Gudrun Schyman då. Hon dansade riktigt bra ikväll och fick bra betyg av juryn. Jag undrar för mig själv om Mona Sahlin eller Maud Olofsson skulle kunna dansa med samma självdistans som Gudrun gör. Antagligen inte. Gudrun är cool, tycker jag.

Nu är Let´s Dance slut för denna gång och jag går ner i källaren för att titta till pelletspannan.


Aftonbladet:
Rött kort till Vickan – lämnar ’Let's dance’
Gudrun Schymans räddning – en penna
Marcus Birro sängliggande hela veckan i kräksjukan
Reneé hjälper maken i smyg

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Sarasvati

Ler lite...åt dina roliga kommentarer, om uppgivenheten o brynja o folköl, mmmjjjaaaauuu va ska man säga om den bilden. Rolig ;-)

Kanske är det som Peter W, man borde förhålla sej till den här egocentrerade verkligheten. Det är väl så de flesta numera gör. Men baske mej, det bor ännu trots "utbrändhet" o annat skrot lite glöd kvar i mej. Ta mej Fan!

Kul sajt, att jag hittade hit menar jag:-)

Mvh Sarasvati

#2 - Kerstin

Bra recension av Let´s Dance!

Hade oxå bestämt att inte titta, likafullt satt jag där och glodde, trotts att jag avskyr reklamen!

Kan vi inte göra någonting för att bli av med den?

Ha de

#3 - Cina

Det är något med Let´s Dance, helt klart. Det GÅR bara inte att låta bli att titta. Nu har jag en bunke ungar som gillar det så tv.n åker ju på men jag är lika spikad framför tv.n som de!

Jag gillar också Gudrun! Hon är en dam med glimten i ögat och ser till att njuta av livet på många sätt. När jag väntade mitt första barn, -87, fick vi se en förlossningsfilm och vem var kvinnan som födde? Jo, Gudrun! Hon är verkligen sig själv! Coolt!

Trevlig helg!

#4 - Per-Anders

Sarasvati: Ska väl erkänna att jag ibland skruvar till formularingarna lite i mina inlägg för att höja läsvärdet. Egentligen hade jag inte brynja och långkallingar på mig igår kväll, utan t-shirt och mjukisbyxor. Men hur manligt är DET egentligen? Och jag har ännu inte gett upp. Det är ju valår i år.



Kerstin: Jo, reklamen är jobbig. Ibland brukar jag titta på Kunskapskanalen. Bra program och reklamfri.



Cina: Jag har också sett den filmen. Det var -81 innan min son skulle födas. Jag minns att fadern till Gudruns barn hade ryggskott och låg på en säng bredvid.

#5 - Beate

1. Reklam är jobbig. Men när man tittar på kanaler utan reklam så saknar jag den faktiskt typ för glaspåfyllning, kisspaus eller bloggrunda.

2. Är lika "gammalmodig" som du. Killen ska vara längre än tjejen, så är det bara.

3. Har inte sett progammet, men här fick jag ju en sammanfattning.

#6 - Herta

Angående reklampausar så har vi köpt en intressant sak härhemma. Vi det är alltså jag och mannen när vi har gjort någonting. Vi har köpt en inspelningsbar hårddisk där man samtidigt kan spela in två kanaler och se den tredje samtidigt som man kan stoppa det program man ser om man tex måste fixa med något spela tillbaka och se detta senare. Eller som vi ofta gör, sätter på inspelning och sätter och tittar kanske 15 minuter senare. Då hinner liksom reklampausarna före oss och vi spelar bara förbi dem mycket praktiskt.. Jag kopplar bort helt vid reklam och gör ngt annat, Trist kanske om man står och stryker eller liknande.

#7 - Helen

Älskar dansprogram, men dels går "På spåret" samtidigt som "Let´s dance", och dels följer jag "So you think you can dance" på femman. När jag först har tittat på de otroligt duktiga dansarna i det amerikanska programmet, kan jag inte riktigt fångas av amatörerna i "Let´s dance".

#8 - Mia

Jag har aldrig sett Lets dance och inte ens funderat se det. Jag är så gammaldags så jag ser väldigt sällan någon annan kanal än TV1 och TV1, just på grund av att jag inte gillar reklamen. När jag läser att Gudrun Schyman är med....hmm... kanske även jag hemfaller åt TV4 eller vilken kanal nu detta program kan gå i. Jag har redan börjat göra smååå avsteg, jag har börjat titta på Bonde söker fru.... så jag är på väg in i reklamkanalernas åskådarskara också...