Stjärnan som vet svaren om 2010



För en stund sedan slog klockan tolv och tillsammans med våra nyårsgäster stod vi vid vardagsrumsfönstret och tittade på alla fyrverkerierna utanför huset. Vi har ganska bra utsikt från vårt fönster, och kan därför se fyrverkerier både på nära håll och längre bort. Långt i fjärran kan vi till och med se Alnöbron där fyrverkerierna, omgiven av bebyggelsens alla lampor, skapar ett färggrant skådespel.

Men lite väster om Alnöbron ser jag plötsligt en röd prick som lyser starkare än alla andra lampor, och jag tänker att det kanske är spådomens stjärna som lyser extra starkt denna kväll.

När jag skriver detta är 2010 bara några minuter gammalt och jag funderar på vad det nya året kommer att bjuda på. Kanske det är just denna starkt lysande himlakropp, strax väster om Alnöbron, som vet svaren på mina frågor.

Min första fråga till stjärnan är: Kommer finanskrisen att avta under 2010? Själv hoppas jag att den består ett tag till så att räntorna blir fortsatt låga. Vi ska nämligen sätta om vårt huslån till hösten och vill därför har så låg ränta som möjligt.

Nästa fråga är: Vart kommer vi att åka på semester i år? De senaste åren har vi betat av många av våra önskeresmål, typ Amsterdam, Barcelona och Palanga. Men i år vet vi inte riktigt vart vi ska resa.

Och så undrar jag: Kommer jag att få behålla jobbet? Det finns visserligen inget som tyder på att jag ska bli arbetslös, men flera runt omkring mig på jobbet har blivit uppsagda och en liten oroskänsla börjar faktiskt infinna sig.

En viktig fråga under 2010 är ju valet. Därför undrar jag: Kommer Sverigedemokraterna att komma in i riksdagen och bli vågmästare? Själv hoppas jag naturligtvis att de inte gör det. Deras bakåtsträvande politik har inget i maktens korridorer att göra.

Just nu inser jag att den lysande pricken väster om Alnöbron egentligen inte är någon stjärna, utan att det faktiskt är TV-masten på Södra Berget i Sundsvall. Men det spelar inte så stor roll. Som Volvoägare undrar jag ändå: Hur ska det gå för Saab och Volvo under 2010? Saab är ju nedläggningshotat och Volvo på väg att säljas till Kina (ett land som avrättar flest människor i världen). Den svenska bilindustrin känns lite svajig, men jag fortsätter ändå att hävda: Tiden går, men Volvos bilar de består. Eller..?

Slutligen den viktigaste och intressantaste frågan inför 2010: Hur ska det gå för Gudrun Schyman i Let´s Dance? Den färgstarke politikern Gudrun Schyman är ju alltså en av deltagarna i årets Let´s Dance (premiär 8 januari), och jag hoppas att det ska gå bra för henne. I Let´s Dance, alltså.


Aftonbladet:
”Förbjud raketer på nyår”
Så festar stjärnorna in det nya året
Så var 2000-talet
Tio hårresande år i Premier League
2010 blir inget gott nytt år för pensionärerna
Så blir kändisarnas nyår
Het, hetare, Robyn 2010
De flesta bryter sina nyårslöften

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,
#1 - Beate

Gott Nytt År Per-Anders!!!

1. Om du inte hade satt ditt slutklämmen igen hade jag skrivit: Lycka till med lösningen till dina I-problem (undantag: arbetslöshet såklart)

2. Gudrun Schyman är då ytterligare en anledning att låta bli att titta på Let's dance. Tack för förhandsinfon;-)

#2 - Per-Anders

Beate: Sak erkänna att jag faktiskt gillar Gudrun Schyman. Hon vågar bjuda på sig själv och säger oftast kloka saker.