Jag jobbar en timme för Haiti - och Sverige

1 timme för Haiti


Klart jag är med.

Idag har jag anslutit mig till insamlingen En timme för Haiti och skänker en timmes lön till hjälporganisationen Läkare utan gränser. Den kraftiga jordbävningen på Haiti har fått oerhört katastrofala följder och flera hundra människor beräknas ha omkommit. Hjälparbetet försvåras också, bland annat därför att stora delar av infrastrukturen är förstörd. Dessutom råder det brist på dricksvatten och sjukvårdsutrustning, med mera. 

Jag tycker det är självklart att hjälpa medmänniskor som har det svårt. Den här gången handlar det om medmänniskorna på Haiti, men lika självklart är det att hjälpa medmänniskorna här hemma.

Idag presenterade den rödgröna oppositionen sitt förslag till ny sjukvårdsförsäkring om de vinner valet i september. Jag har inte läst förslaget i detalj men de lovar att komma med något som i alla fall är bättre än det "utsorteringssystem" som den nuvarande regeringen har infört.

Jag tänker inte fördjupa mig så mycket i förslaget i sig, däremot reaktionerna på det. I kommentarerna till DNs och Aftonbladets artiklar om det rödgröna förslaget skriver folk om "sossemaffian" och "nu vill S knarka ner folk i bidragsberoende igen." Underförstått att människor som tar emot bidrag bara är lata och vill inte jobba.

Jag anser att vi ska ha en allmän fungerande sjukvårdsförsäkring som är till för att hjälpa människor, inte för att stjälpa. Människor som är sjuka behöver vård, inte en stämpel att man är kasserad. Ett bra sjukvårdssystem är också tillgängligt för alla, oavsett vilka ekonomiska tillgångar man har.

Ta en titt på omröstningen från Voter.se nedan. Där ställer man frågan om man föredrar högre skatter eller stramare försäkringsregler. I anslutning till frågan finns också en text med frågan: Vad väljer du? Flera i arbete och mindre skatter eller flera hemma och höjda skatter?

Åter igen denna attityd att lägre skatter ska tvinga lata sjukskrivna att börja jobba.

Själv är jag istället mer tilltalad av ett synsätt där människor hjälper varandra. Trots att jag inte ligger inne med några rikedomar så avstår jag gärna lite av det lilla jag har för att hjälpa de som har det sämre. Det kan såväl handla om ett frivilligt bidrag till hemlösa i Haiti som en skatteinbetalning till vårt eget sjukvårdssystem.

Vem vet, kanske det nån gång råkar inträffa att jag själv ligger där hjälplös. Då hoppas jag att det finns någon som hjälper mig.



Aftonbladet:
Vi ställer upp – gör det du med!
Reinfeldt kritisk till de rödgrönas förslag
Så ska sjuka bli friska – med de rödgröna
… Och så här är det att vara sjuk – med Alliansen

DN:
TCO: ”Större hänsyn måste tas till individen”
Ingen chans för sjuka
”Så blir sjukförsäkringen om vi vinner valet i höst”
Husmark Pehrsson: ”Beklagligt”
Inte lätt att skänka rätt

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
#1 - Cina

Att sjukförsäkringssystemet blir en het potatis i kommande valrörelse är väl inte helt oväntat. Påhoppare finns det överallt och det är bara att gratulera till att de t ex inte behövt besöka samma helvetesplats på jorden som mig, "Landet Depression". Har man varit där ändrar man åsikt.

Mitt synsätt är också att man hjälper varandra. Jag och barnen har skänkt pengar till Haiti, de avstod själva från lördagsgodis och en del av månadspengen. Inte så mycket kan tyckas men det är ju själva handlingen. Att man faktiskt bryr sig om andra och att hjälpa efter förmåga. DET hoppas jag att mina barn alltid kommer att ha med sig.

#2 - Per-Anders

Cina: Att även barnen hjälpte till hedrar dem. Bra!

#3 - Beate

Nu har vi då varit "synkade igen" - Haiti alltså. Har också bloggat om det idag.



Tror jag har sagt det förut: Om man vill komma åt minoriten "fuskare" så borde man kunna göra det på annat sätt.

#4 - Per-Anders

Beate: Ja, precis.