Google lägger ner i Kina



För tre år sedan beslutade Google att vissa ord inte skulle bli sökbara i den kinesiska varianten av Google. Åtgärden var den kinesiska regimens krav för att Google över huvud taget skulle kunna få etablera sig där. Bland annat fick man inga träffar om man googlade på "Taiwans självständighet" eller "massakern på Himmelska fridens torg 1989".

Naturligtvis fick Google kritik för detta i västvärlden och beskylldes helt riktigt för att krypa för den kinesiska diktaturregimen.

Igår meddelade dock Google att man övervägde att lämna Kina. Skälet är att Google blivit utsatt för en cyberattack där huvudmålen var att komma åt Gmail-konton som används av kinesiska människorättsaktivister. Google vill också ta bort sökningscensuren i Kina vilket den kinesiska regeringen antagligen inte går med på.

Kina är ju en av de starkast växande ekonomierna i världen och många västerländska företag står på kö för att få etablera sig där. Men Kina är ju faktiskt också en diktatur. Så antagligen måste företagen acceptera en begränsad yttrandefrihet i Kina, eller så avstå från alla goda affärer i landet.

Med den bakgrunden tycker jag Google visar stort mod och klokhet.

Bilden ovan är en kinesisk Googellogga som blev censurerad av den kinesiska regimen (enlig uppgifter här). Bilden nedan är den kinesiska Googleloggan idag.



På Voter.se kan man också svara på frågan om Google har rätt att ta politisk ställning. Klart de har. I det här fallet handlar det ju om att Google vågar stå upp mot en diktaturregim. Frågan är hur många andra företag som vågar göra likadant.



Bloggat om Google och Kina:
Om världen
Nikke index

Läs även andra bloggares åsikter om ,
#1 - Beate

Bra gjort av Google... men hade dom ett val. Tror inte det.



PS: Vilken ful logga;-) DS

#2 - Per-Anders

Beate: Ja, kanske ful. Men cool.

#3 - Lisbeth

Ja, kineser är lite speciella att göra affärer med... de har ett helt annat förhållningssätt o det är som upplagt för missförstånd... Nja, jag skulle definitivt inte ställa mig i den kön...



Intressant logo, den har säkert en symbolisk betydelse för dem. Företaget jag jobbade åt förr försökte lansera sin kunskap med en vit uggla - det gick inte alls för sig i vissa länder, där var det en ren skymf (fast jag har glömt på vilket sätt).

#4 - Per-Anders

Lisbet: Jag har inget emot kineser i allmänhet och skulle gärna besöka Kina om jag ahde möjlighet. Däremot gillar jag inte diktaturregimer, vilket Kina är ett exempel på.