En titt i den magiska boken

Min blogg går lite på lågvarv just nu. Det beror dels på att jag är inne i en period då mitt jobb tar en hel del tid, men också på att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva om. Visst händer det en del spännande saker, både ute i världen och i min egen närhet, men inget som jag känner för att kommentera. Inte än i alla fall.

Grejen är att jag ändå vill skriva något i min blogg. Och för att få någon slags inspiration så tar jag en titt i min magiska bok.

Boken heter Manligt och är skriven av Gunnel och Kjell Swärd, och är fylld av diverse visdomsord av olika slag. Egentligen tycker jag inte den är speciellt bra, men i brist på annat återger jag här ett av citaten i boken:

Pessimisterna
har oftast rätt,
men det är
optimisterna
vi har att tacka för framstegen.

Jag kan inte påstå att jag håller med om påståendet ovan. I stället för att vara pessimist tycker jag att det är mera sunt att vara optimist. Om man endast ser problemen, då hittar man heller inga lösningar (pessimist). Men om man anstränger sig för att hitta lösningar, då går det oftast bra (optimist).

Nu är jag trött. Lösningen på det är att jag går och lägger mig.

#1 - Kerstin

Verkar vara på tiden enligt klockslaget(00:45:17)

God morgon!

#2 - Beate

Vet inte om jag håller med riktigt. Tror att det beror på att jag är en obotlig optimist som alltid tänker: det ordnar sig, vilket det oftast gör. Åt andra sidan är ju pessimisten motpolen till optimisten. Så den ena skulle ju inte finnas utan den andra.

#3 - Mia

Oavsett vad som är rätt eller fel så har optimisten det onekligen mycket roligare i sin tillvaro! Därför har jag valt den sidan... Jag gillar livet! Hur skulle det vara att vara pesimist i den frågan och tycka att livet är skit och måste framhärdas så länge det pågår!

#4 - Per-Anders

Kerstin: Jo, det blev lite sent...



Beate: Jag är ju också optimist (som jag skrev i inlägget), så då borde vi väl vara överens...



Mia: Håller med dig.

#5 - Lisbeth

...hmmm... intressant med tanke på diskussionen vid köksbordet ikväll...

#6 - Per-Anders

Lisbeth: Diskussionen vid köksborde..?