Säljarterror i luren



Mitt i middagsmaten ringer telefonen. Jag svarar, och i luren hör jag en klämkäck röst som säger:
 
"Hej, jag heter Linda och ringer från företaget Drömresan. Du kanske känner till oss?"
 
"Nej", svarar jag. "Jag har aldrig hört talas om det företaget."
 
"Okej", säger Linda och pladdrar hurtfriskt vidare: "Hos Drömresan har du chansen att vinna just din drömresa, och i stället för ett fåtal höga vinster så delar vi ut många lägre vinster så fler får chansen att vinna."
 
"Det är alltså ett lotteri..?"
 
"Ja, precis. Du kanske brukar lyssna på Mix Megapol?"
 
"Nej, aldrig."
 
"Nähä. Men du brukar kanske köpa en Trisslott ibland, eller spela på något annat sätt?"
 
"Nä..."
 
"Inte? Får jag fråga varför du inte brukar köpa lotter, då?"
 
"Därför att jag föredrar säkrare investeringar än att köpa lotter. Helst vill jag nog försöka att arbeta ihop mina pengar."
 
"Okej. Nu är det så att vi just nu har en reklamkampanj på Mix Megapol, och du är en av några få som vi vill ge ett erbjudande om att..."
 
"Nja, jag vill nog be om att få tacka nej", säger jag och avslutar samtalet.
 
Jag håller på att bli riktigt trött på telefonsäljare. Klämkäcka ungdomar som försöker pracka på mig allt från kalsonger och mobiler till elabonnemang och böcker. När det ringer törs man nästan inte svara, om man inte först har kollat på telefondisplayen. Om det är ett långt och konstigt 031-nummer eller ett 08-nummer som visas, då svarar jag inte. Eller så ropar jag till sambon: "det är till dig". Det kan ju faktiskt vara någon vi känner som ringer.

I min förra bostad hade jag anslutit mitt dåvarande telefonnummer till NIX, och nu är det nog dags igen. 
 
PS Linda är ett namn jag hittat på. Säljaren från Drömresan hette egentligen något annat.


Läs även andra bloggares åsikter om
#1 - Cina

Ja! Man kan bli galen! För att säga "nej tack" och "jag är inte intresserad" får man ju kasta sig in mellan meningarna. Jag tror de tränar på att säga så långa meningar utan uppehåll de bara kan för att få oss på kroken. Jag har också gått med i Nix och det fungerar.

Trevlig semmelkväll önskar jag dig!

#2 - Per-Anders

Cina: Tack. Jovisst är de nog tränade att hålla ut samtalet så länge det går.

#3 - Beate

Du kunde inte har uttryckt det bättre. Ibland blir jag t o m riktigt arg och slänga luren i örat på dom. Sedan får jag väldigt dåligt samvete då jag vet hur dom stackars ungdomar utnyttjas och pressas på dessa callcenter. NIX är nog ett bra val.



PS. Marknadsundesökningar är dock en hel annan femma. Där har jag världens tålamog. DS

#4 - Ailas

NIX fungerar här, förutom för företag där man någon gång varit kund... De terroriserar fortfarande. Ofta kommer de dock av sig när jag direkt säger att jag inte vill ha något, inte ens gratis. Då får jag ordet och övertaget. Det är ett ganska bra tips, tills NIX börjar verka!



Annars tycker jag att man får försöka vara vänlig; det kan inte vara kul att hålla på och ringa runt som de får göra.

#5 - Per-Anders

Beate: Jag håller med om undersökningar som inte är säljinriktade. Då brukar jag t.o.m ställa motfrågor.



Ailas: Jo jag brukar vara vänlig men ändå försöka avsluta samtalet så snabbt som möjligt. Men det bruka ibland vara svårt att få en syl i vädret.

#6 - Yvonne

Jag gillar NIX, då är det ju bara företag jag har avtal med som får ringa och det har funkat bra de år jag haft det. Innan jag skaffade det försökte jag tänka så att de som ringde kanske fått just det irriterande jobbet som sitt första och att de bara ville försörja sig. Kan säga att det inte hjälpte att tänka så, jag blev ändå jätteirriterad!

#7 - Kerstin

NIX fungerar oxå här!

Räcker att genast tala om att man är med i NIX reg.

så blir det en liten paus där man kan tacka för samtalet och lägga på!

#8 - Per-Anders

Yvonne: Ja de som ringer har ju faktiskt valt jobbet själva och vet vad det innebär.



Kerstin: Egentligen ska man inte ens behöva bli uppringd om man anslutit sig till NIX.

#9 - Mia

NIX kör jag också med... Var urless på alla försäljare som ville stjäla en stund av min fritid tidigare. Min fritid vill jag använda till annat än att lyssna på försäljare av sådant jag inte ens är intresserad av - i många fall!