Asiatisk lunch med sonen

Idag åt jag lunch på en vietnamesisk restaurang i Sundsvall tillsammans med min son. Att ibland bjuda sin numera vuxne och utflugne son på lunch är ett bra sätt att få en stund på tu man hand med honom, och höra hur han har det.
 
På väg in i restaurangen berättade jag för honom att just här fanns Sundsvalls första pizzeria för så där 35 år sedan.
 
"Mm..", sa sonen.
 
"Hörru! När jag gick i gymnasiet, då var jag här och åt pizza. Känner du inte historiens vingslag när jag berättar det?", sa jag.
 
"Visst, jag vet att du är gammal", sa sonen. "Jag är hungrig."
 
Kanske trodde jag att sonen skulle bli lite imponerad av att ha en far som var med när pizzakulturen inleddes i stan, men inte då. Jag känner mig faktiskt lite som en pionjär i det fallet.
 
Inne i restaurangen plockar vi för oss av rätterna i buffén. Wokat och friterat, i olika varianter. Jag kommer att tänka på när sonen och jag en gång var i London och besökte en asiatiskt restaurang modell större.

Den gången gick jag också och plockade bland alla friterade bollar i buffén, friterade bollar med räkor, bollar med fläskfilé och diverse andra bollar som såg goda ut. Plötsligt kommer en man ur personalen fram till mig och pekar på en av de friterade bollarna jag lagt på tallriken. Han säger försynt: "Excuse me, that is the dessert".

Ja, det är inte lätt alla gånger med främmande matkulturer.

Men sonen och jag blev mätta idag också, väldigt mätta. Jag gillar rätterna i de asiatiska bufféerna.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - PJOLTAS

Haha! Det där har jag också gjort. JAg älska asiat-bollar (ja, missförstå rätt, tack!).



sv: FAN! Jag glömde räkna in rakvatten... Säg inte det till någon. =)

#2 - Per-Anders

Pjoltas: Ok, jag håller tyst om rakvattnet.

#3 - Lisbeth

ja, jag kommer oxå ibland att tänka på den där första pizzerian... det var så häftigt när den öppnade, att ungdomar började gå ut o äta - ha råd att gå ut o äta, det var nåt nytt då, som jag minns det. Idag är det vardag...



Jag minns oxå år 1964, vi var i Italien, min mamma o jag såg några komma ut från en bar med konstiga pannkakor i papper (ungefär som vi höll en korv med bröd). Mamma gick fram o frågade en kund som kom ut vad det var "pizza", blev svaret. Vi stegade in i baren o mamma köpte en som vi delade på. Men... vi kunde inte bestämma oss för om det var gott eller inte =)

#4 - Kerstin

Friterat är sagolikt gott och lika sagolikt farligt!

Om det blir för mycket!

Äta tillsammans är verkligen trevligt!

#5 - Cina

Låter som en trevlig lunch! Hög igenkänningsgrad! Man tycker att man har något betydelsefullt att berätta och så är de bara hungriga.

Asiatiskt är gott!

#6 - Beate

Ja, ja... kult. Det är vad pizzeriorna var... och korvkioskerna för den delen också.

Älskar asiatisk mat men är inte så värst förtjust i buffémat. Alla hostar på den och så är den alltid ljummen.



Kul grej med dessertbollarna:-)