Kontrollbesiktning hos tandis



Mesialt och buckalt.

Idag har jag varit hos tandläkaren på den årliga kontrollbesiktningen. Det jag tycker är det värsta med att vara hos tandläkaren är inte bedövningar eller borrande i tänderna, utan sittställningen. Eller rättare sagt: liggställningen. Man ligger ju så långt tillbakalutad att det nästan känns som om man hänger upp och ned. Och den känslan gör att jag tappar uppfattningen om vad som egentligen är upp eller ner, med påföljd att jag känner mig yr.

Men efter lite förhandling med tandläkaren så hittade vi till slut ett läge på stolen där hon kunde arbeta bekvämt, och jag slapp känslan av att hjärnan skulle rinna ut genom öronen.

Medan jag låg där och lyssnade på tandläkaren, som på sitt tandläkarspråk beskrev mina tänder, tänkte jag att detta faktiskt påminner en hel del om att vara hos Bilprovningen och få bilen besiktad. Jag är väldigt noga om att sköta om både min bil och mina tänder men när man befinner sig i sanningens stund då är det samma fråga som mal i huvudet: Hur mycket kommer det här att kosta, tro?

Kommer det att uppdagas några hål i tänderna, respektive rostangrepp på bärande balkar? Och vad kostar det i så fall att laga?

När tandläkaren till slut var färdig med sin undersökningen meddelande hon att jag faktiskt hade två hål.

"Och hur kommer det sig att du har två hål då?", frågade hon med allvarlig röst.

"Ja, inte vet jag", svarade jag. "Jag borstar ju tänderna duktigt varje dag".

"Använder du socker i kaffet?", frågade hon.

"Nä, jag dricker inte ens kaffe", sa jag.

"Kakor och godis då?

"Nä, jag gillar varken det ena eller det andra", sa jag.

"Hm.."

Men efter några sekunders funderande kom jag på:

"Det enda jag kan tänka mig är att jag dricker läsk ibland. Typ till maten och så..."

"Läsk?", utbrast tandläkaren. "Där har vi det. Sluta genast upp med det. Läsk är mer skadligt för tänderna än godis. Herregud!" 

"Okej", sa jag. "Många gånger dricker jag mjölk till maten men hur är det med öl då? Är öl skadligt för tänderna?" undrade jag.

"Nejdå, öl är helt ok", svarade tandläkaren. "I alla fall för tänderna." 

På väg ut från tandis kändes det trots allt ganska bra. Nu har jag fått en insikt om att öl på sätt och vis är nyttigt!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Glenn B

Bedövning? Ja, det om något får väl anses vara lite mesialt.

#2 - Kerstin

Öl ja, nyttigt hm?

Vatten då, lär skall vara bra?

Liggställningen håller jag med Dig om är en plåga, jag får kramp i ryggen!

Snart dags för mig med en "besiktning"!

#3 - Beate

Oooops!!! Klart öl är nyttig, vin likaså. Kostnaden för två hål lär uppgå till två laxar... en baggis alltså, speciellt med tanke på att dom drar av 150:-- (tror jag det är) från räkningen. En tandis-present från regeringen typ;-)

#4 - Mia

hehe.... ja, det är ju också en slutsats!

#5 - Per-Anders

Glenn: Ja, så länge man får bedövningen oralt.



Kerstin: Det är sant, vatten är nog det minst onyttiga.



Beate: Jo, jag noterade att jag fick 150 kronor i rabatt. Visste inte at det var en present från regeringen. Tack Reinfeldt.

#6 - Per-Anders

Mia: Jag kom inte på någon annan slutknorr på inlägget.

#7 - marina

Ingen dum slutsats alls!! För övrigt är det väl bara att hoppas att det inte blir körförbud vid nästa besiktning ;)