OS-feber vid middagsbordet



Att äta middag och samtidigt se på TV har egentligen aldrig varit min grej, jag vill nog helst kunna fokusera på måltiden och ostört få föra ett stilla samtal med de övriga runt bordet. Men idag fick det bli ett undantag - det är OS på TV.

När jag kom hem från jobbet förut ikväll så hörde jag till min förvåning att TVn var påslagen. Och i hallen mötte jag sambon med ett lass nygräddade pannkakor, och i farten gav hon mig följande upplysning:

"I dag ska vi äta middag i vardagsrummet. Anja Pärson åker snart störtlopp."

Trots gårdagens vurpa så hade ju Anja bestämt sig för att göra ett nytt försök, och spänningen var stor när hon åter gav sig iväg utför i störtloppsbacken.

Men det svenska stålet är starkt och trots smärtan efter kraschen igår kom Anja ner helskinnad efter ett snyggt åk i backen. Och att döma av TV-kommentatorns referat där han betonade Anjas smärta under loppet ("hon har ont - aj, aj, aj!") så riktigt kände man hur hon led för hela det svenska folket.

Jag minns 1970- och 80-talen då jag, tillsammans med de flesta andra svenskar, satt klistrade vid TV-apparaterna när Ingemar Stenmark åkte slalom. Varje gång han åkte så stannade Sverige. Folk gjorde avbrott i jobbet, trafiken stannade och undervisningen i skolorna stoppades - alla hade bänkat sig vid närmsta TV för att se Stenmark åka.

Själv har jag dock aldrig varit särskilt intresserad av att åka skidor. Men det har hänt! För några år sedan åkte jag och sambon några kilometer i ett längskidspår när vi var på vintersemester i Norska Trysil (se bildbeviset ovan). Innan den resan hade jag införskaffat en komplett skidutrustning - skidor, pjäxor och stavar (begagnade förståss) på Fyndlagret i Sundsvall. Och priset var helt OK: 300 kronor för hela rubbet.

Nu ska Anja snart åka slalom. Dax att koka lite tevatten.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Aftonbladet:
Helena Jonssons tårar efter nya OS-fiaskot
ACO missnöjd med sina skidor i tävlingen
Svenska folket: ”Du tar ingen medalj”
Glädjebeskedet: Anja kör slalomen
#1 - Mia

mmm hon är stor, våran Anja! Bronsmedalj!

#2 - Kerstin

och det gick ju vägen! Smaklig måltid!

#3 - Beate

Nu tog ju Anja brons, vilket jag tycker är en bragd. Hennes prestation smäller faktiskt (ännu) högre en Kallas och Ferrys tycker jag.



PS. Har aldrig åkt längdskidor. Utförsåkning var min grej. DS