Gränsen mellan komiker och politiker håller på att suddas ut




Allra först några korta minnesbilder från reklamavbrotten i kvällens Let´s dance:

Dressmanns knappgaranti: Vad innebär det? Kollade på Dressmanns hemsida men hittade ingenting. Jag är faktiskt intresserad av att veta vad Dressmanns knappgaranti innebär! Nån som vet?

Analklåda: Ett av reklamavbrotten handlade om botemedel mot analklåda. Alltså, fattar de inte att folk sitter och fikar framför TVn så här dags? Då kan man väl inte visa oss reklam som handlar om analklåda. Herregud!

Så till mitt blogginlägg:
Vem behöver egentligen standupkomiker när vi har politiker som Fredrick Federley och Gudrun Schyman?

Att vara politiker är ett viktigt uppdrag. Som politiker är man vald av folket att företräda oss när viktiga beslut om samhället ska tas. I det perspektivet kan man undra vad den centerpartistiske riksdagsmannen, och tillika megapajasen, Fredrick Federley håller på med. I januari åkte han på bjudresa till Kanarieöarna men ser inga problem med det. "Det var min dragpersonlighet Ursula som åkte", säger han. Hm..

I Let´s dance medverkar Gudrun Schyman och jag har tidigare bloggat om att jag gillar henne därför att hon har glimten i ögat. Men vart går egentligen gränsen mellan seriös politiker och tramsig underhållning? Det är en fråga jag ställer mig efter hennes framträdande i kvällen avsnitt av Let´s Dance.

Fortfarande håller jag Schyman lite högre än Federley, men man kan nog konstatera att båda bjussar Sveriges komiker på bra många uppslag till kommande skämt.

Själv konstaterar jag att gränsen mellan politik och tramsunderhållning håller på att suddas ut. I stället verkar vissa politiker bli förblindade av sin mediakåthet så till den milda grad att pajaserierna tar över.

Fortfarande tycker jag Gudrun Schyman håller sig (nätt och jämt) på rätt sida. Men Fredrick Federley har definitivt gått över gränsen.

En av deltagarna i Let´s dance är Stefan Sauk som för 20 år sedan medverkade i humorserien Lorry. I videoklippet ovan ser vi en av hans fantastiska monologer. Grym ironi av högsta klass.


Aftonbladet:
”Det var inte jag – det var Ursula”
”Han jobbar ju som en lobbyist”
Birro om att åka ut: skönt
Så bra var Let´s dance

Jag fick inte synas bakom Tony Irving

Intressant kommentar från bloggaren Krassman - In your face:
Nej Federlay, det var du