När pelletspannan stannar blir det kallt



I morse när vi vaknade hade vår pelletspanna stannat. Det var endast 15 grader varmt i huset och lätt huttrande gick jag ner i källaren för att starta om pannan. Det är inte helt ovanligt att vår värmeproducerande vän i källaren får för sig att stanna, men oftast brukar det räcka med att jag rör om i pelletsbingen och startar om pannan så är den igång igen.

Men i morse hade pannan ingen lust att starta utan envisades med att om och om igen tända den lilla röda lampan som signalerar att något är fel. Jag konstaterade att tändelementet var trasigt och måste bytas ut, men något sådant i reserv hade vi inte här hemma. Som tur är kan man starta pannan ändå, fast på ett lite mer primitivt sätt. Man häller bara en skvätt tändvätska i brännaren för att sedan tända pelletsen med en tändsticka. Och det var i just det momentet jag kände att jag ville ta en bild. Snabbt sprang jag efter kameran och resultatet blev bilden ovan.

På lunchrasten köpte jag ett nytt tändelement som jag nu monterat i pelletsbrännaren. Därmed är vår pelletspanna åter på gott humör.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Ailas

Härligt med händiga män och tur att det primitiva förfaringssättet inte eldade upp hela huset för er. Hade ju blivit lite väl hett ett tag, om jag säger så...



Nu hoppas jag att pannan fungerar som den ska!

#2 - Cina

Händiga du!15 grader är ganska kallt! Vi har bara 19 grader i radhuset, dygnet runt. Ingen pelletspanna dock utan bara en snål bostadsrättsföreningsstyrelse som bestämt att föreningen ska spara pengar. 19 grader låter behagligt t ex på sommaren eller som nattemperatur i sovrummet. I övrigt känns det kallt och urrigt. Ylletröjan är på!

#3 - Beate

En absolut toppen bild. Bra att du prioriterar rätt:-)

#4 - Lotta

Vilken tur att den råkade gå sönder på en vardag så att det fanns att tillgå och att du är så händig att du kan fixa bytet själv.

Bra karl reder sig själv som de brukar säga :-)

#5 - AnnaKK

Här kör vi med helmanuella braskaminer, som bara strejkar om vi själva strejkar... :-) Men nån automatisering vad det gäller att få in ved till dem skulle jag inte säga nej till! Och ibland har det onekligen verkat så oändligt mycket smidigare att ha en pelletskamin istället...



Tur du fick tag i reservdelen till pannan direkt - egentligen hade man inte blivit förvånad om den först skulle beställts från andra sidan jordklotet, och sen även haft en leveranstid på minst en månad... <:-)



#6 - Elisabeth

När jag spolade toan så slutade vattnet brusa, jaha nu har det frusit ute i pumphuset igen, fast det bara var -22 ute, och elementet i pumphuset var på och termometern visade +8,

fy,fy...jag blir så less, någon som vill köpa mitt hus?

#7 - kerstin

Soteld blev ju resultatet av vår eldning i oktober!

Inte så vackert som Din bild!

Och ett dyrt kalas!

Vore skönt om man slapp elda var dag!

#8 - mimmione

nu för tiden har vi fjärrvärme mycket skönt, men innan vi skaffade den hade vi vedpanna, varje dag jag kom hem från jobbet var hela huset utkylt, med tre trötta griniga ungar fick jag släpa mig ner till pannan och tända i den, med tiden har jag blivit en fena på att tända i pannan och hade jag tur tog det väl en 5 minuter innan brasan sprakade, krånglade det tog det betydligt längre och frustrationen var HÖG.....nu slipper jag sådant krångel och värmen bara flyter i elementen utan att jag behöver göra ett dugg, det är skönt....

#9 - Mia

Tur att du hade lösning på problemet, både kortsiktigt som på längre sikt.

#10 - Mia

Sände nyss en kommentar, men tror inte den kom fram. Den syns inte hos mig i alla fall... Jag skrev "bara" att det är tur att du kunde fixa det såväl kort- som långsiktigt! Grattis till att vara en händig man!

#11 - Per-Anders

Ailas: Pannan har funkat snällt sedan igår.



Cina: I vårt hus är 19 grader en ganska ekonomisk temperatur.



Beate: Fast det var lite trångt att fota ner i pelletsröret.



Lotta: Om det hade varit på en helg hade det blivit det primitiva startsättet i flera dagar, vilket kräver en del passning.



AnnaKK: Tidigare gånger när tändelementet gått sönder har jag beställt från Gävle vilket är klart bättre än från andra sidan jordklotet. Men det bukar ändå ta ett par dagar att skicka från Gävle, så den här gången ville jag ha elementet samma dag.



Elisabeth: Nej tack, jag trivs med det hus jag redan har.



Kerstin: Soteld lär inte vara så trevligt.



Mimmione: Ett tag funderade vi på att skaffa fjärrvärme, men pelletseldningen funkar för det mesta bra så vi har behållit den.



Mia: Jag brukar försöka att i första hand se lösningarna, inte problemen.

#12 - simon

En braskamin hade suttit fint då pellets värmaren stängdes av. Men tur att du löste problemet!