70 år sedan Frank Zappa föddes



Vad tänker du när du hör ordet Zappa? Tänker du på att sitta vid TVn och planlöst hoppa mellan olika TV-kanaler eller tänker du på en av rockhistoriens största profiler. Jag tänker på det senare, med andra ord så tänker jag på Frank Zappa. Och skälet till att jag tänker på honom just nu är att han idag skulle ha fyllt 70 år.

Efter en dag fylld av snöskottning och julhandel (förutom att jag också jobbat förståss) så orkar jag just nu inte utveckla mina tankar så mycket om Frank Zappa, mer än att han tillhör mina absoluta favoriter bland historiens rocklegender. Zappas musik var väldigt speciell, ofta lite invecklad och kanske också svår, men alltid med humor och mycket musikalitet. Kort sagt, Frank Zappa gjorde oerhört skön musik.

Hans texter var många gånger både provokativa och samhällskritiska. Även utanför scenen debbaterade han, och vid ett tillfälle talade han till och med i USAs senat. 

Frank Zappa var väldigt produktiv och han gjorde nära 60 skivor, och om någon undrar så är mina favoriter Over-Nite Sensation, Apostrophe (') och One Size Fits All.

Frank Zappa lämnade jordelivet 1993 i prostatacancer, vilket naturligtvis var synd. Han lär ha sagt att ville försöka bli USAs president så det skulle onekligen ha varit varit intressant att se hur hans karriär utvecklats om han fått leva vidare, både när det gäller musik och politik.

Som kuriosa kan jag nämna att jag en gång varit i Litauens huvudstad Vilnius och där beskådat en byst av Frank Zappa. Detta går att läsa om här.

Tidigare har jag bloggat om John Lennon, som även han tillhör mina favoriter inom rockmusiken. Lennon och Zappa var faktiskt årsbarn, ett faktum som jag inte insett förrän på senare tid.


Läs även andra bloggares åsikter om


SVD:
Zappas verk håller forskarna sysselsatta
#1 - Ann Catrine

Tänker främst på honom som genialisk gitarrist,

och att han var emot droger,

(- tvärtemot vad man kanske kunde tro...)

Svårt säga favoritlåt, gillar skarpt all hans musik!



Önskar herrn en trevlig tisdag ;-)

#2 - Lisbeth

‎70 år!? Oj, de börjar bli gamla... de man hade som idoler... riktigt gamla... De som dog unga "förblir unga"... Ja, när jag tänker på Zappa minns jag mötet på en av Östermalms gator i Stockholm på 70-talet.

#3 - Mimmione

Zappa för mig är nog tyvärr tv-kontrollen, den äger jag helst i min familj och övriga personer i vårt hushåll säger till mig; du är beroende, och jag erkänner, det är jag, känner mig inte trygg framför teven utan min fjärrkontroll så JAG kan ZAPPA

#4 - Beate

Gud ja frank zappa var helt underbar. Här har vi helt samma smak:-)

#5 - Åsa

Jag är alldeles för ung för att ha någon som helst relation till Zappa. Tror dock jag hör någon låt nångång.