Självmordsbombaren i Stockholm

Helgens självmordsattentat i Stockholm är ingenting annat en fruktansvärd händelse. Turligt nog var det ingen fler än attentatsmannen själv som dog, men om han befunnit sig på någon annan plats i Stockholm hade resultatet kunnat bli ett stort antal dödade och skadade. Tänk om han exempelvis stått på Centralstationen eller inne på Åhléns, eller någon annanstans med många människor samlade...

Attentatsmannen hade tydligen utmärkt sig för sina extrema muslimska åsikter, så uppenbarligen handlar motivet om religiös fanatism. Men är han därmed representativ för alla muslimer i Sverige? Visar denna händelse att alla muslimer är terrorister och potentiella självmordsbombare? Nej, naturligtvis inte. Jag tror de flesta muslimer är som de flesta av oss övriga: sunt tänkande människor.

De flesta sunt tänkande människor har ju också blivit väldigt bestörta av attentatet i vår huvudstad, men inte alla. Faktum är att vissa sverigedemokrater nästan verkar lite nöjda med det som hände. Bland annat skrev SD-ordförande Jimmie Åkessons sekreterare Alexandra Brunell på Twitter: "Är det nu man får säga "vad var det jag sa"? #äntligen". Flera av SDs riksdagsmän har också yttryckt sig på liknande sätt. Skrämmande, tycker jag.

Min önskan är att vi alla kunde hjälpas åt att visa vår avsky mot våld och hat i samhället, oavsett om det handlar om självmordsbombningar eller främlingsfientlighet. Ingen vinner på ett sådant här attentat, och ingen vinner på att vi får ett samhälle med ökad oro och rädsla - med hat och konflikter som följd. Ett sånt samhälle vill jag definitivt inte ha.


DN:
Sju bombexperter från FBI till Sverige


Läs även andra bloggares åsikter om
, ,
#1 - sanna

Det som hände i sthlm är riktigt hemskt och det tror jag alla tycker, tror verkligen inte att sd sitter och är nöjda för det som hände! Dock kanske man ska lyssna lite mer på vad sd har att säga..

#2 - Beate

Klart SD gottar sig åt vad hände här. Å du P-A, det gjorde BBC News också - hela helgen han jag tala om, inklusive ent totalt bedrövlig intervju med SÄPOs presstaleskvinna. Tur att vi inte int kan det där i Sverige - inte än iaf, och förhoppningsvis aldrig.

#3 - Per-Anders

Sanna: Jag har hittills inte hört något från SD som är värt att lyssna på.



Beate: Missade BBC News om detta.

#4 - Mia

Instämmer som så ofta i dina tankar. Sjuka, förvirrade hjärnor finns litet här och var...



Önskar dig en lugn och fridfull jul!