Sundsvall - Kälarne i drivsnö



Idag har jag tillsammans med en kollega varit ute på en biltur på 22 mil. Sundsvall - Kälarne tur och retur. Det rådde lätt snöstorm hela vägen men det var inget problem. Utomhustemperaturen var minus 1 grad och det gillar jag. Jag föredrar helt klart snöstorm och mildväder framför 20 grader kallt och solsken. När det är en minusgrad kan man åtminstone andas. Och jag kör ju en Volvo, och då brukar inte vädrets makter vara något problem. Snarare ser jag snöstorm som en förutsättning för stimulerande bilkörning.

Skälet till dagens bilresa var ett jobbärende. Enda problemet var bara att bensinen höll på att ta slut och bensinstationstätheten på sträckan Sundsvall - Kälarne är inte så stor, om man säger så.

Men det gick bra. Vi lyckades ta oss till Statoil i Granlo utan att få bensinstop (bilden ovan).

Nu sitter jag i hemmets lugna vrå med ett glas N'lce Chouffe (belgiskt julöl). Ute viner snöyran i knutarna men här inne värmer brasan i öppenspisen skönt. Det bästa med vintern är trots allt när man får vara inomhus.


Aftonbladet:
Här är vägarna du ska undvika i jul
Kallaste vintern på över hundra år
Läs chatten med Robert Collin om trafikläget

DN:
Kallaste förvintern på 150 år skapar problem
Kort julhelg ökar olycksrisken
Trångt på tåg och flyg i jultrafiken
Inga lugnande besked till prövade resenärer



Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , ,
#1 - AnnaKK

Jag har inte så långt till Statoil - men nog sjutton är det alltid som minst bensin på bilen när man egentligen har ärende åt andra hållet!? Hm... <:-)



Jodå, fotot i min blogg är taget nu i veckan, men jag håller med om att det ser mer ut som öppet vatten än som snö och is som det faktiskt var på sjön. Men det är väl lite skuggor och ojämnheter i isen/snön som fick det utseendet när jag mörkade ner hela bilden i redigeringen (för att framhäva den nedgående solen lite extra).



#2 - Beate

Håller helt och hållet med dig: hellre snö (gärna utan storm dock) och kring noll än minus tjugo. Hoppas det håller i sig ett tag. Har heller inga problem att köra i sådant väder - man gillar ju gliiiiida lite då och då;-)

#3 - Kerstin

För mig var en biltur på 1,2 mil enkelresa tillräckligt dramatisk!

Runt 0:an vill jag inte ha, sa -10 grader så att det går lite kärvt passar mig bättre!

Beundrar alla duktiga bilförare!!!

#4 - Lennart

Jag hade en fyrhjulsdriven Mercedes 300 TE ett tag, den var suverän på vintern. Den var härlig på flera sätt, bland annat svalde den en massa last där bak. Kyla stör mig inte något direkt, men börjar det närma sig -30 då blir det inte så kul att gå ut direkt. Då stannar jag inne och värmer mig med någon god dryck.