När kisslukten slår till



Det luktar kattpiss över stora delar av Sverige. Först Kumla och Stockholm, sedan Hälsingland och nu Sundsvall. Men var kommer lukten ifrån? I DN kan man läsa att lukten kommer från Sakabs förbränningsanläggning i Kumla. Men jag tycker det låter lite konstigt om lukten skulle ha färdats ända från Kumla till Stockholm (20 mil). Ännu konstigare är det om lukten skulle ha tagit sig ända till Sundsvall (45 mil).

SMHI säger att det i princip är omöjligt att dofter från Kumla skulle ta sig till Sundsvall eftersom vindarna just nu blåser åt andra hållet. Däremot säger SMHI att det råder inversion, ett fenomen som uppstår när det är kallt. Varmluften bildar då ett osynligt lock som gör att luftutsläpp och avgaser stannar i marknivån.

Men om samma doft av katturin återkommer på flera ställen i Sverige, då måste det ju innebära att det finns liknande luktkällor på flera håll i landet. Hm, mystiskt...

Själv kände jag kisslukten redan igår kväll då jag åkte hem från jobbet i Sundsvall. Det luktade faktiskt katturin men eftersom jag kände lukten på flera håll i stan så drog jag slutsatsen att det måste vara nåt annat. Fast jag snuddade faktiskt vid tanken att en katt smugit sig in i min bil...

Men vad som egentligen orsakat lukten kan Talking Tom avslöja på videosnutten ovan.


DN:
Obehaglig lukt över Stockholm

Hela Hälsingland:
Kissdoften beror på kylan och  inversion

ST:
Skarp "kisslukt" över Sundsvall
SMHI: Stanken kan förvärras av kylan
Sörmland drabbades av obehaglig lukt


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Mia

hehe... vad du hittar mysiga grejer...

#2 - Per-Anders

Mia: Fast lukten av katturin är inte så mysigt...

#3 - Selma

Skumt, själv har jag upptäckt en äckellukt i tvättstugan men jag gissar att det handlar om sur gympapackning ...

#4 - Åsa

Jamen självklart måste det vara Talking Tom, han har i alla fall tagit sig in i min mobil....



sv: Extreme homemakeover kanske inte är så fel. I alla fall tilläggsisolering och obyggnation av övervåning (mitt i smällkalla vintern!!!!)

#5 - Kerstin

JAG TRODDE LUKTEN KOM FRÅN VÅR VASK!

Katterna använder den när det är över -10 grader!

Vi bor bara ca 3 mil från Kumla!

Talking Tom är ju helskön!

#6 - mimmione

någon kisslukt har inte jag kännt i alla fall, kanske tur det

#7 - Beate

Ha, ha, ha!!! Talking Tom har alltid rätt, det säger mina IT-bästisar iaf. Men tur att jag inte var hemma när kisslukten svepte in över Stockholm - och det luktar helt normalt i Täby ikväll, åtminstone än så länge.