En musikupplevelse i Matfors



Två mil väster om Sundsvall hittar man bruksorten Matfors. Där växte jag upp och där avverkade jag låg- mellan- och högstadiet. Mitt nöjesliv bestod i att lyssna på mina dåtida popidoler (Beatles) samt att köra moppe. När jag blev 18 tog jag körkort och kunde i min Volvo 142 både köra raggarsvängen mellan Dannes kiosk och Folkets hus och lyssna på pop samtidigt. Sånt kallas utveckling.

En av mina starkaste minnen från Matfors var den automatiska obemannade varmkorvautomaten vid Texacomacken. Man stoppade in 5 kronor (tror jag det var) i ett myntinkast och ut kom en varmkorv (jo, den var faktiskt varm) i en plasttub, ett plastförpackat korvbröd och två portionsförpackningar senap och ketchup. Sedan var det bara att montera ihop komponenterna och avnjuta måltiden. Så kul var det i Matfors.

När jag var typ 19 år lämnade jag föräldrahemmet och flyttade till en egen lägenhet i Sundsvall. Sedan dess har besöken i Matfors varit ganska sällsynta, men igår var jag för en kväll tillbaka i min ungdoms hjulspår. Anledningen var evenemanget Memory Lane och platsen var Folkets Hus.

Kvällen inleddes i biosalongen där ett antal av ortens musiker bjöd på en rockkonsert. Temat var låtar från 60- 70- och 80-talen och vi fick höra allt från Beatles till Creedence Clearwater Revival. Flertalet av musikanterna var ärrade popgossar typ 50 + (alltså i min egen ålder), men med sig på scenen hade de även några yngre förmågor, typ 20 +. Alla på scenen gjorde en fantastisk konsert och framförde grymma 2000-talsversioner av de gamla örhängena (jag gillar skarpt när gamla poplåtar typ Kinkslåten "You Really Got Me" framförs med fläskiga 2000-talselgitarrer).

Ett extra plus dock till de duktiga ungdomarna på scenen som bidrog till att det hela fick en "modern" touch.

I evenemangsbiljetterna ingick det även en god middag på övervåningen i Folkets Hus, där det så småningom även bjöds på karaoke. Själv blev jag så uppfylld av den fantastiska musikupplevelsen så jag klev faktiskt upp och sjöng en karaokelåt (Snälla snälla). När sambon och jag så i den minus 20-gradiga vinternatten begav oss åter till Timrå hade jag ett brett leende på läpparna. Jag hade haft en fantastiskt trevlig kväll i Matfors.

Bilden ovan: Tyvärr hade jag bara tillgång till min urusla mobilkamera under kvällen men bilden ger kanske ändå en känsla av rocköset på Matfors Folkets Hus.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Selma

Det fanns en varmkorvautomat i Gällö också. Jag fick aldrig prova. Mamma tyckte det var läbbigt och hade en massa funderingar kring hygienen.

#2 - Kerstin

Låter så kul allt Du berättar!

Tänk att få uppleva ungdomstiden på nytt!

Automatisk varmkorv, är ju magiskt!

#3 - Ann Catrine

Låter verkligen som en höjdarkväll,

kan ju inte bli annat med så mycket bra musik!



Varmkorv på det mystiska sättet har jag totalt missat, var tvungen tänka till om det var 1:a april...



#4 - Nina Lindgren

Trevligt inlägg må jag säga.....jag delar det med lite fler....

Micke hälsar och tackar! Ska försöka få ut filmklippet ur mobilen...har inte lyckats än, men det kommer ;)

#5 - Per-Anders

Selma: För några veckor sedan var jag i Gällö och besökte sågverket där.



Kerstin: Faktum är att det kändes lite magiskt på den tiden när en varm korv trillade ut ur väggen.



Ann Catrine: Det är faktiskt alldeles sant.



Nina: Bävar lite inför att se filmen, men den blir onekligen intressant.

#6 - Åsa

Undrar varför man inte ser sånna varmkorvautomater idag??

#7 - Lotta

Kul tillbaka blick. De där korvautomaterna kom jag såväl ihåg, men jag vågade aldrig prova.

Jag har inte flyttat så långt, 900 m från föräldrahemmet :-)

Ha en go kväll!

:-)

#8 - Per-Anders

Åsa: Kanske för att det finns fler nattöppna gatukök idag.



Lotta: Jag minns att jag sparade ett sånt där korvrör i många år och förvarade skruvar och muttrar i.

#9 - Beppan

Beatles och varmkorvautomat... Det var inga stora utsvävningar vi gjorde på den tiden :-)

#10 - Elisabeth

Så lika vi har vuxit upp, nu verkar det som ungdomar har så mycket olika, men jag kanske har fel.



Tio-i-topp på lördag, och så spelade jag in på bandspelaren, med mick, så alla fick tassa på tå L



Ibland glömde morsan bort och kom in och sa något dumt som kom med på bandet, så fick man höra det varje gång man lyssnade på låten

- Du får inte spola kaffesump i slasktratten det bli stopp i avloppet!



Och jag saknar verkligen min rostiga gamla 142, den hade en bra kassetband-radio och blev varm efter bara någon kilometer, hur kallt det än var ute.

#11 - Micke

Kul med nostalgi på denna nivån...!

Har också haft en 142..två stycken till och med, det där "tickande" ljudet vid tomgång är ju bara så underbart!!



Ha de bäst!!

#12 - Per-Anders

Beppan: Tänk om vi haft Internet ändå...



Elisabeth: Jag var faktiskt med i Tio i Toppjuryn ett par gånger.



Micke: Jag hade först en årsmodell -69 och sedan en -73.