30 år sedan John Lennon mördades



Idag är det 30 år sedan John Lennon mördades. Han sköts till döds av en knäppis utanför sitt hem i New York, och på bara några sekunder hade en av rockhistoriens största låtskrivare ryckts bort för evigt. Själv hörde jag nyheten på radion när jag satt i bilen på väg till jobbet. Mordet på John Lennon blev det givna samtalsämnet på jobbet den dagen.

När John Lennon mördades kändes det som om en statsman gick ur tiden. På TV såg jag hur enorma skaror människor samlades utanför Lennons hem, och här hemma i Sverige minns jag hur mitt favoritradioprogram på den tiden, Eldorado, för en kväll helt ändrade sitt programinnehåll. I avsnittet som sändes dagen efter mordet spelade man enbart Lennonlåtar.

John Lennon gjorde en lång rad oförglömliga låtar, men han blev också uppmärksammad för att han vågade stå upp för sitt fredsbudskap. Kanske är det en naiv utopi att tro på en värd i fred, men John Lennon gjorde det och jag beundrar honom för det. 

På Aftonbladet.se kan man rösta på vilken Lennon låt man tycker är bäst. I skrivande stund leder Imagine men jag skulle vilja puffa för Working class hero och Mother, två låtar med gripande och engagerade texter.

Tidigare ikväll såg jag en dokumentär om Mark Chapman, mannen som mördade John Lennon. I programmet fick vi veta att Chapman har en narcissistisk personlighetsstörning och inte kan känna någon empati. Bilden ovan togs samma dag som John Lennon mördades. Fotografen var Annie Leibovitz och bilden blev sedan omslagsbild till tidningen Rolling Stone.

För fyra månader sedan skulle John Lennon ha fyllt 70 år och då bloggade jag så här.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Västerbottens folkblad:
Tänd ett ljus för Lennon
#1 - Ailas

Ingen kan tycka annat än att det var hemskt som hände Lennon, men samtidigt är alla människoliv i grunden lika mycket värda. I Sverige, idag, mördas kvinnor på löpande band (nåja, ibland även män) och det tycker jag är faktiskt lika engagerande och hemskt. Låt vara att de kanske inte skrev lika bra låtar, men de var säkert mycket bra på andra saker.



Det meningslösa dödandet och våldet finns överallt, även utanför krigszoner. Så maktlös man känner sig!

#2 - Per-Anders

Ailas: Naturligtvis är alla människoliv lika mycket värda, en insikt som är helt i enlighet med mina värderingar. Detta gäller (anser jag) både kvinnor och män, unga och gamla, svenskar och invandrare. Jag förringar inte våld mot kvinnor, tvärtom, men ser inget motsatsförhållande till det som hände John Lennon. Jag hävdar trots allt att John Lennon inte var någon dussinkändis. Förutom att han gjorde många bra låtar stod han även upp för det goda, något som fler (både kända och okända) borde göra. För övrigt har John Lennon gjort en låt som heter "Woman Is the Nigger of the World" där han tar upp fötryck av kvinnor världen över.

#3 - Cina

När han sköts var jag 18 år och jag minns precis vad jag gjorde när mordet blev känt. Det är ju så med händelser. Vissa sätter djupare spår än andra och lever kvar på olika sätt.

#4 - Per-Anders

Cina: Jag hade samma känsla när Olof Palme mördades.

#5 - Mia

Vad jag gjorde när jag hörde att Palme och Anna Lindh hade mördats minns jag precis. Vad jag gjorde när jag först hörde nyheten om John Lennons död är mer diffust, trots att jag gillade honom och hans musik väldigt mycket.



Jag instämmer även i det Ailas skriver att allas liv är lika värda, men för den sakens skull tycker jag att Lennon är värd att minnas och hedras.

#6 - Lotta

Är det redan är 30 år sedan, satt i bilen lyssnade på min gamla mono när de berättade vad som hänt. Alla dessa onödiga mord som sker, jag blir så ledsen. Varje dag, känd eller inte, tragiskt.

:-(

#7 - Per-Anders

Mia: Jag minns att jag läste om Anna Lindhs dör på nätet.



Lotta: Ja, tiden går fort.

#8 - Lennart

Jag var bara en liten gosse då det hände men jag har något diffust minne av bilderna jag såg i TV och tidningarna. Så undrade jag också hur någon kunde göra så mot en annan person.