Julbord till lågpris på IKEA



Den här julen kan man inte bara köpa möbler och julpynt på IKEA, man kan även äta julbord. Alltså ett riktigt julbord med bland annat prinskorv, revbensspjäll och vörtbröd. Vi var där idag och kunde konstatera att vi inte var ensamma. Kön var lång och med varsin tallrik stod där barnfamiljer, ungdomar och pensionärer och väntade på att få plocka till sig av godsakerna.

Medan vi åt diskuterade vi hur det kunde komma sig att IKEAs julbord inte kostar mer än 79 kronor. Det var ju faktiskt både färdigmonterat och gott. Vi gissade att julbordet i sig kanske inte går med vinst men att det däremot kan locka många besökare till varuhuset. Och har man väl kommit in i varuhuset, då är det säkert många som också passar på att handla. Så i långa loppet är lågpris-julbordet säkert lönsamt för IKEA.

När vi betalade i kassan konstaterade jag att man även kunde köpa starköl till julmaten. Själv valde jag istället en flaska Kullabygdens Äpple-jordgubbsmust. Eftersom jag aldrig smakat denna dryck så blev valet en chansning men kunde konstatera att det var riktigt gott.


Läs även andra bloggares åsikter om ,
#1 - Beate

Det finns inga dåliga tricks för att sälja mera. Så utstuderat och PR-mässigt en absolut succé. Smålänningen är smart, japp det är han;-)

#2 - Beppan

Har just avnjutit årets första julbord - fast inte på IKEA. Där var vi i lördags (Haparanda) och förundrades också över priset på julbordet och över köerna dit. En vanlig lunch på restaurang kostar ju runt 70 - 80 kronor numera!

Visst är det smarta affärsmän och -kvinnor som ligger bakom detta! Korv för 5 kronor, chokladkaka för samma lilla peng, pizzaslice 10, julbord för 79. Inte blir det stora vinster på själva maten - men på det som handlas på mätt mage!!! :-)

#3 - Lisbeth

ja, vi konstaterade samma som du - på mätt mage o nöjd kassa, vill man liksom unna sig att ändå gå in o kika i affären =)

Det var gott, dessutom!

#4 - Kerstin

79:-kr är ju billigt, men som Du skriver blir nog summan större innan man passerat kassan?!

IKEA är roligt skulle behöva åka dit, det blir nog inte förrän efter jul, kanske inget julbord men REA?

#5 - AnnaKK

På väggen utanför IKEA i Älmhult sitter en jätteskylt som gör reklam för deras julbord, och jag måste säga att jag blir mer och mer nyfiken på det ju mer positivt jag hör om det. :-) De gånger jag har varit på IKEA nu på sistone har jag slunkit in bakvägen via utgångskassorna (för att det jag skulle ha fanns i den änden av varuhuset), men ska jag dit en gång till innan jul så får jag nog ta stora huvudingången och även slinka inom restaurangen. Kan ju åtminstone få känna LUKTEN av julbordet!? :-D