Jag flydde in till ICAs grilldisk



Det är julaftonens förmiddag
och jag sitter i min bil på ICA Maxis parkering. Ute är det 23 grader kallt och jag gruvar mig för att kliva ur. Skälet till att jag befinner mig här är att jag tänker köpa färdiggrillade revbensspjäll, men den rådande polarkylan gör att jag nästan börjar ångra mig. 

Alltså. Min sambo är fullständigt storartad när det gäller matlagning och till årets julbord har hon lagat de mest fantastiska rätter; hemgjorda köttbullar av älgkött, egenhändigt tillagad tjärknöl och ugnsstekt lax med fetaost och örtkryddor. Med mera, med mera.

Mitt bidrag till julbordet brukar däremot vara av det lite mer blygsamma slaget. Det är nämligen jag som fixar de grillade revbensspjällen, och dessa köper jag varje julaftons förmiddag färdiggrillade på ICA Maxi.

Jag fäller upp jackhuvan, kliver ur bilen och rusar in i butiken. Där går jag raka vägen till grilldisken och kan till min glädje konstatera att de grillade revbensspjällen inte är slutsålda. Intill grilldisken är det varmt och skönt och jag står länge och väljer vilka bitar jag ska ta. Jag lutar mig längre in i disken och låter den varma luften omfamna mig ordentligt. "Här skulle jag vilja vara kvar hela julen", tänker jag.

Med min överkropp lutad in i grilldisken tar upp min mobil och ringer sambon. "Ska jag ta en bit på 500 gram eller en på 700 gram?", frågar jag. "Bestäm du", svarar sambon. Jag bestämmer mig för att ta båda bitarna men när jag tar ett steg bakåt så börjar jag omedelbart frysa och lutar mig in i grilldisken igen. Här blir jag stående en bra stund tills jag märker att personalen börjar titta lite konstigt på mig. Jag tar ett djupt andetag och går till kassan och betalar revbensspjällen. Nu vet jag vart jag ska gå nästa gång kylan känns alltför påfrestande.

Bilden ovan har inget med vare sig kyla eller ICA Maxi att göra. Däremot har den lite att göra med julen. Bilden tog jag för en vecka sedan i en av Sundsvalls restauranger och visar en av restaurangens juldekorationer.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Aftonbladet:
Dietisten: Så kommer du tillbaka efter julfrossan
Nu slutar snön att falla
#1 - Kerstin

Det mest värmande inlägg på länge!

God fortsättning!

#2 - AnnaKK

Ha-Ha!



Ja, vad ville man egentligen ha mer än just VÄRME den här julen!? :-D Nästa år, om permafrosten fortsätter, kanske det är en hemma-grilldisk som blir årets julklapp!? ;-)

#3 - Åsa

-23 var ju inte så farligt. Vi hade närmare 30......myggfritt....

#4 - Per-Anders

Kerstin: God fortsättning!



AnnaKK: Blir intressant att se om din gissning blir sann.



Åsa: Minus 30 grader verkar inte alls kul.

#5 - Beate

Ett av dina bästa inlägg P-A - ever! Ingen tvekan!!!

Kan se dig framför mig och vet att det kunde ha varit jag:-)))))

#6 - Selma

Hmm, så kan man förstås göra.

#7 - Per-Anders

Beate: Och jag som var lite tveksam till om jag skulle publicera det eller inte.



Selma: Precis. Ett tips till den som fryser.

#8 - Lotta

Hoppas du inte frös till i innan du kom till bilen så du blev utan både tjärknöl och älgbiff.

:-)

#9 - Maggan i Sundsvall

Ha, ha... Du är rolig du, PA! "Tjärknöl"?! Du tänker för mycket på eldning och värme, det ser jag... ;-)

Den tillagas ju frusen (tjälad)... Tror bestämt att en tjälknöl är betydligt aptitligare än en "tjärknöl"? ;-P

Kram

Maggan

#10 - Per-Anders

Lotta: Nejdå, jag kom undan med livet i behåll.



Maggan: Jag är så glad att du finns som har koll på läget.