Valsedlarna valets stora behållning



Snart är det val i Sverige. Och till valet hör valsedlar.

Idag dök de första kuverten med olika partiers valsedlar upp bland reklamen från ICA och MediaMarkt. Själv tycker jag det är ganska kul. Jag brukar lusläsa alla röstsedlar från samtliga partier för att se vilka namn som står där. Vissa namn känner jag ju igen, men ibland har jag fått några rejäla aha-upplevelser.

Under de valrörelser som passerat under årens lopp har jag emellanåt utbrustit: "Åh... är hon folkpartist?". Eller: "Det var som fan, finns han så där högt upp på vänsterns landstingslista?" Nästan lika roligt som att läsa taxeringskalendern.

Jag brukar dessutom spara alla röstsedlar från samtliga partier och använda dem som kom-ihåg-lappar (antecknar på baksidorna alltså). Fungerar alldeles utmärkt att skriva inköpslista på innan man går och handlar, eller som påminnelselapp att vattna blommorna.

Det har till och med hänt att jag tagit med mig en extra bunt från vallokalen på valdagen. Bra att ha i fickan att anteckna på om jag får något bra blogguppslag när jag är ute.


Aftonbladet:
Historiskt valmanifest från rödgröna

DN:
Ingen lagändring om organdonationer
Rödgröna vill sänka maxtaxan
DN:s Henrik Brors: V har gett efter mest

Skarpa förslag i de rödgrönas valplattform


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Beate

Ha, ha, ha. Återvinning när den är som bäst:-)))



PS. Vi fick också hem några lappar idag. Täby hat 60000 invånare. Jag känner inte igen ett enda namn... DS

#2 - Per-Anders

Beate: Och så är det ävenen praktisk storlek på lapparna.

#3 - Ann Catrine

Även här i Granlo droppade det ner några kuvert.

Håller med dig, det ÄR spännande läsning!

Har däremot inte kommit på att använda lapparna till kom-ihåg.

Så, tack för det tipset!

(skönt att det inte var några som används istället för toapapper bara, blev lite orolig ett tag när du började skriva om återvinning..)



Nattinatti herrn!

#4 - Selma

Här fanns det ett år hur många valsedlar som helst. Jag har t o m fått små kärleksfulla lappar på gammal valsedel.

#5 - Per-Anders

Ann Catrine: Toapapper..? Nja, där går gränsen för mig. Papperet i valsedlar är ju inte så värst soft.



Selma: Se där. Visst finns det ett smaband mellan välet och kärlek.

#6 - Cina

Haha! Taxeringskalendern, den lusläste min pappa och höll koll på folk i grannskapet. Jag var utled på hans gnetande med den. Hade glömt bort det!

Jo, här har valsedlarna ramlat in också, vi har en förstagångsväljare i hushållet så det sparas och läses mer noggrant än tidigare val kan jag säga.

Återvinning är bra! Och storleken är perfekt till kom-ihåg-lappar.

#7 - Kerstin

Återvinning, det var bra!

Nu måste jag börja spara valsedlar! (typiskt pensionärer?)

#8 - Åsa

Visst är återvinning bra, men att spara valsedlar. Näää, möjligtvis till att tända i kaminen med.



sv: Vi kanske är dominanta och själviska kvinnor också. Har inget emot gubbar i allmänhet, utan bara just denna gubbe. Som inte kan plocka ur bjälken i sitt eget öga innan han plockar andras stickor.

#9 - Per-Anders

Cina: Fast om jag ska vara ärlig så läser jag inte taxeringskalendern längre. Jag skickade efter en årgång för typ 25 år sedan.



Kerstin: Jag sparar på valsedlar trots att jag inte är pensionär.



Åsa: Jag tar inte din surgubbe i försvar. Tvärtom. Ville bara belysa att surisar kan ha lite olika skepnad.

#10 - Lotta

Så bra att använda valsedlarna till små anteckningar på baksidan. Onödigt att bara slänga närde kan komma till nytta.

Taxeringskalendern trodde jag var ur tiden, men där ser man.

:-)

#11 - Per-Anders

Lotta: Ärligt talat vet jag inte om taxeringskalendern finns kvar som trycksak. Kanske den bara finns på nätet nu för tiden?

#12 - Mia

Du gör som jag brukar göra, lusläsa listorna. Alltid något nytt och kul man finner. Däremot har jag inte börjat återanvända dem som du tipsar om. Tackar!