Mäktig konsertupplevelse med Roxette i Sundsvall



Ikväll har Roxette haft sin comeback-premiär i Sundsvall, och jag var där. Inför en, i det närmaste, fullsatt Norrporten Arena bjöd Marie Fredriksson och Per Gessle med band på en rockafton av sällan skådat slag.

Redan tio minuter före utsatt tid gick Roxette ut på scenen, och öppnade direkt med Dressed for success. Sedan betade de av de flesta av sina hits, vilket genom åren hunnit bli rätt många. Till många av låtarna stämde också publiken upp till allsång, bland annat i It must have been love. Då var det en mäktig känsla att stå där mitt i publikhavet.

Själv var jag nyfiken på hur Marie Fredrikssons konsertform skulle vara. Detta med tanke på den långa sjukdomsperiod hon har bakom sig. När konserten var över kunde jag dock konstatera att hon fixade det hela riktigt bra. Hon sjunger fortfarande med stor känsla och inlevelse, men nog märks det att hennes form inte riktigt är på topp. Ibland kändes det som om hennes krafter inte riktigt räckte till. Vissa höga toner lät hon helt enkelt bli att sjunga, och valde istället en oktav längre ner.

Men sammanfattningsvis tycker jag att Roxettes gjorde en toppenkonsert. Bra tryck i låtarna (bandet verkade ha riktigt roligt på scenen), en publik i toppform, och ett perfekt konsertväder gjorde att konserten blev en mäktig upplevelse.

En perfekt avslutning på min semester.

Bilden ovan: Jag stod ganska långt fram i publikhavet och lyckades ta några bilder som blev helt ok.


Sundsvalls Tidning:
En ojämn tillställning

Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,
#1 - Selma

Har har onekligen varit igenom en hel del. Så härligt att hon orkar igen.

#2 - Beate

Bilden är kanoooon och speglar väl dina tankar om konserten. Bandet är ju faktiskt kult i högsta grad.

#3 - Cina

Hej.

Trillade in här och vill inte gå utan att lämna ett litet avtryck.. Härliga bilder..

Ha en skön söndag och om andan faller på är du välkommen att titta in hos mig också på bloggen.

#4 - Helen

Roxette är Roxette! De tillhör de där som egentligen inte behöver sjunga för att fånga publiken. Vi som lyssnar återupplever alla ståpäls-upplevelser från förr. Bra fångad bild!

#5 - Emma

Bra bild du tog! Hur länge behövde du köa för att komma fram en bit?

#6 - Cina

pssst... Har svarat på din kommenter hos mig..

#7 - Per-Anders igen

Selma: Ja det kändes bra att se henne på scenen.



Beate: Det är lite svårt att ta bra bilder i svårt ljus med en liten digitalkompakt. Jag tog ca 150 bilder och högst fem blev användbara.



Cina: Jodå, jag har haft en skön söndag. Bland annat har jag haft en fin stund med vedklyven.



Helen: Inom kategorin trallvänlig pop så tillhör Roxette bland de bättre i Sverige.



Emma: Vi var ute i god tid så det var inte så svårt att få en bra plats långt fram. Däremot var det jättelånga köer till bajamajorna.

#8 - Monica

Herlig bilde! Jeg var og på konserten i går og det du skriver passer bra med hva jeg tenker, men konserten var virkelig en stor opplevelse. Jeg hadde aldri trodd, men håpet, at jeg skulle se Marie på en scene med Roxette igjen.

Ha en fin uke!

monica :))

#9 - Mia

Vilken fin bild du lyckades få.



Jag läste en recension i en tidning om deras konsert och den stämmer ganska väl överens med det du skriver. Vi får hoppas att Marie Fredriksson får chans att beta sig tillbaka till sitt forna jag mer och mer.

#10 - Per-Anders

Monica: Konserten var virkelig en hyggelig opplevelse.



Mia: Ja, det är antagligen en stor framgång att hon kommit så långt att hon kan stå på scenen igen.

#11 - Dennis Magnusson

Du skriver mycket finna låtar.
Här får du en täcks låt av mej.
Gule tid är på g sommar sol paraply.
Här på kvinnor radion lyssna på gulle tider.
ur i skur utan bli våta er hår

Svar: .
Per-Anders