Glädjande när motorcyklar håller laglig hastighet



Denna sommar har jag upptäckt en ny trend i trafiken: motorcyklar som håller hastighetsbegränsningarna.

Jag är smått chockad.

Jag har haft körkort i drygt 30 år och så länge jag kan minnas så har motorcyklister alltid kört fruktansvärt fort. När en motorcykel dykt upp i bilens backspegel så har den sekunden senare kört om och sedan försvunnit som en liten prick i fjärran. Så har det alltså varit tidigare, men inte i år.

I sommar har jag vid ett flertal tillfällen hamnat bakom motorcyklar som hållit laglig hastighet. Jag har också varit med om motorcyklister som hamnat bakom mig på vägen - och inte kört om. Detta är naturligtvis väldigt glädjande, men jag kan ändå inte låta bli att undra: vad har hänt?

Kul också att många motorcyklister börjat använda fluorescerande reflexvästar. Även det en ny trend på vägarna.

Bilden ovan: En cool HD som jag fotade i Jurmala (Lettland) i fjol sommar.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Ann Catrine

Undrar vad det kan bero på?

Riktiga glidare har väl funnits förr, men inte har det varit någon trend precis...

För dyra böter? Miljötänk? Rädsla?



Nu ska den här damen försöka somna i någolunda tid..



Nattinatti

#2 - Elisabeth

Ja har man en så där lång framgaffel så behövs det nog inte speciellt hög fart för att den ska börja wobbla.

Men vacker är den, ett konstverk.



Reflexvästar behöv nog nu, med alla 90-åringar bakom ratten, frågan är om HA-symbolen fäster på reflexvästarna?

#3 - Selma

Det där har jag också lagt märke till. Har de plötsligt blivit gamla och förståndiga över en vinter?

#4 - Daniel

Såna gillar vi! Livsfarligt när motorcyklar kör förbi och gasar på i 230.



Flera ggr varit nära ögat

#5 - Beate

Motorcyklar kostar ju en förmögenhet. I dagsläga har bara medelålders/gamla återfallknuttar råd att köpa hoj. De är ovana att köra så då håller de hastigheten.



PS. Så ni var också i Jurmala. Vi var där för två år sedan. Världens trevligaste och renaste ställe: Majori och vilket bilmuseum. DS

#6 - Kerstin

Rena konstverket!

#7 - Mia

Min gissning: Även mc-killar o tjejer blir äldre och klokare. De inser att livet är skört och de kanske upptäckt att de kan njuta av naturen på ett annat sätt om det inte går så hiskeligt snabbt!?

#8 - patrik151515

Hej Per-Anders.

1. Om du vid ett flertal tillfällen hamnat bakom motorcyklar som hållit laglig hastighet, så tyder det på att du hållit olaglig hastighet för att komma ikapp dem.

2. Om du också varit med om motorcyklister som hamnat bakom dig på vägen - och inte kört om, så kan det ha berott på mitträcket som just satts upp, eller att du kollat på motorcykeln i backspegeln och därvid vinglat så mycket att motorcyklisten gjort bedömningen att du är full och/eller sjuk och att han därför inte vågat köra om. Det skulle även kunna bero på att motorcykeln är beäftad med något fel som gör det svårt att utnyttja maximal hastighet.

3. Varselvästar är inte bara fula utan fyller liten eller ingen funktion när man befinner sig i rörelse. Det mänskliga ögat uppfattar västen på helt olika sätt om man jämför en motorcyklist í hög hastighet jämfört med till exempel en person med varselväst som går vid vägkanten. Det finns vetenskapliga studier som bevisar detta. Kolla med SMC om du inte tror mig.

Och slutligen en kommentar till Elisabeth. Det finns inget som säger att en sådan framgaffel wobblar lättare än en "standardgaffel". Det handlar om ramgeometri, materialstyvhet osv. Jag har kört chopper i väldigt olagliga hastigheter och aldrig haft problem med wobbel, medans Yamahan min fru hade förr kunde börja wobbla i 90 om man råkade på ett ojämnt vägavsnitt.



Ride hard or stay at home!