Jag har skrivit på uppropet mot steningen av Sakineh



Idag har jag skrivit på Aftonbladets webupprop mot avrättningen av Sakineh Mohammadi Ashtiani. Hennes brott är äktenskapsbrott och avrättningen ska ske genom stening. Landet hon är dömd i är Iran.

Att stenas till döds är en oerhört barbarisk avrättningsmetod. Den dödsdömde grävs ner i en grop och får sedan stenar kastade på sig. Stening leder oftast till en långsam och plågsam död.

Är det då lättare att acceptera dödsstraff om avrättningsmetoden är snabb och smärtfri? Nja... För min egen del är det egentligen få saker jag är så väldigt mycket emot som dödsstraffet. Ända sedan litet barn har jag upplevt ett väldigt obehag bara av att tänka på dödsstraff och på vad det innebär att avrätta en människa (precis som när det gäller alla andra mord).

Enligt Amnesty har 137 av världens länder avskaffat dödstraffet medan 60 länder fortfarande har det kvar. Bland de 60 länderna händer det till och med att man avrättar barn.

Varför finns då dödsstraff? Det ska naturligtvis inte jag svara på eftersom jag är emot det, men förutom att det funkar som ren hämnd är kanske syftet att avskräcka folk från att begå grova brott som exempelvis mord. Men om dödstraff hade en avskräckande effekt skulle ju inga mord begås i de länder dödstraffet finns. 

Men om jag är emot dödsstraff, innebär det då att jag tar mördare i försvar? Naturligtvis inte, snarare tvärt om. Jag tror i stället att det är dödsstraffanhängarna som har en gemensam drivkraft med mördarna: det lustfyllda i dödandet.

Usch!

Bilden ovan har jag lånat från nätet.


Aftonbladet:
Hennes öde följs av en hel värld
Chatta med Aftonbladets reporter Sanna Sjöswärd
”Jag var glad när mamma blev piskad. Då skulle hon ju snart bli fri”
Stöd protesterna – skriv under för att rädda Sakineh

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
#1 - Ailas

Läste ganska nyligen Freidoune Sahebjams lilla bok "Den stenade kvinnan". Skakande läsning, även om den inte litterärt var någon höjdare. Hur sådant där kan förekomma år 2010 går inte att begripa!



Sv: Huskvarna fyller 100 nästa år och av dessa år var Huskvarna egen stad mellan 1911 och 1970, då det skedde en kommunsammanslagning med Jönköping. Båda är helt ihopbyggda idag och jag vet knappt var gränsen går. Det vet nog bara Posten… (i den mån den fortfarande existerar).

#2 - Andreas

Vet att i thailand och asiatiska länder så är det vanligt med dödsstraff gällade brott med droger.

Svensken från sundsvall som blev ertappad riskerar nog få ett dödsstraff.

Dom länder som har det har väldigt olika syn på vilka brott som är viktiga att "skrämma" människor med.

#3 - Kerstin

Jag skrev oxå på!

Dödsstraff verkar inte avskräcka, i.s.f skulle det ju inte förekomma grövre brott i en del länder!

Vet inte vad som skulle avskräcka?

#4 - Elisabeth

Dödsstraff är jag också helt emot, en av de få frågor där jag icke velar.



Sedan kan jag känna, att det nog finns vissa fängelser här i världen, där jag hellre skulle vilja bli arkebuserad, än att sitta av straff i,

I bland kanske döden inte är det värsta straffet...men ändå inget etiskt försvarbart alternativ.

#5 - Elisabeth

Dödsstraff är jag också helt emot, en av de få frågor där jag icke velar.



Sedan kan jag känna, att det nog finns vissa fängelser här i världen, där jag hellre skulle vilja bli arkebuserad, än att sitta av straff i,

I bland kanske döden inte är det värsta straffet...men ändå inget etiskt försvarbart alternativ.

#6 - Selma

Dödsstraff är barbariskt, det är att inte alls höja sig över den nivån där dödande är ok. Likadant med andra kroppsstraff.

#7 - Beate

Dödsstraff utförs i Texas och 10 amerikanska delstater till. Inte med stening så men ändå. Själv är jag kluven i frågan: dödsstraff p g a indicier är fel, i andra solklara fall (bevidat mord)tycker jag att det är rätt. Varför ska skattebetalare håller en mördare vid liv? Okay för mördaren är det ett mera kännbart straff att sitta inlåst på livstid utan frigivning. Som sagt jag är kluven.

PS. Att stena en kvinna till döds p g a äktenskapsbrott är såklart helt sjukt. DS

#8 - Mia

Jag har också skrivit på listan idag. Jag är också helt och hållet emot dödsstraff. Jag kan inte acceptera att någon ska kunna döda någon annan människa med lagens stöd.

#9 - Lotta

Oj vad kluven jag är i denna fråga. Det sker så mycket mord idag så jag blir alldeles till mig av vanmakt. Vad är det som händer där ute i verkligheten. Ska det vara så enkelt att bara döda någon om man inte gillar personen. Hur ska vi ta hand om alla mördare, de skulle själva få sätta livet till.

Eller? Jag är som sagt så kluven :-(

#10 - mimmione

otäcka bilder helt klart, dödsstraff är jag också helt emot, självklart kan det tyckas i dagens samhälle, och undrar över människans natur, är vi mordisk ras från början? SV: Crimson var en riktig hit, blir helt klart fler bilder därifrån.

#11 - Per-Anders

Ailas: Jag har aldrig varit i Jönköping/Huskvarna. Har bara åkt igenom.



Andreas: Jo, vissa länder här ju även dödstraff för andra brott än mord.



Kerstin: Jag tror inte att man kan minska antalet mord med avskräckning. Det handlar istället om hur samhället ser ut.



Elisabeth: Det stämmer nog att det finns fängelser som är ett värre straff än döden.



Selma: Håller med dig.



Beate: Jag tycker att mord är mord, oavsett om det är staten eller en mördare som dödar.



Mia: Delar din åsikt där.



Lotta: Jag tror som sagt inte att dödsstraff fungerar i avskräckande syfte. I många fall har länder med dödsstraff fler mord per innevånare än länder utan dödsstraff. Antalet våldsbrott handlar mer om hur samhället ser ut. Exempelvis social utslagning och droger är viktiga komponenter i sammanhanget.



mimmione: Människans natur är många gånger outgrundlig.

#12 - Lisbeth

Har tänkt mycket på ditt inlägg... denna typ av dödsstraff har jag haft mycket ångest för... Hade jag levt i dessa länder, vad hade hänt med mig då?! Hade jag oxå...?! Huvva...



Jesus sa: "den av er som är utan skuld lyfter första stenen" ...alla gick därifrån... enligt Bibeln.



Tänk dig att detta skull ske här, i våran stad, med dig. Grannar, släktingar, arbetskamrater, skulle komma o kasta sten - till du dog.