Finns det något tråkigare än sommarlekar?



Fråga: Finns det något tråkigare än att spela kubb?

Svar: Ja, att spela boule.

Uppe på vinden har vi en stor plastsäck fylld med diverse sommarleksaker. Alltså en samling plastsaker som exempelvis frisbee och strandtennisbollar mm. Själv är jag inte så där väldigt road av att ägna mig åt diverse plastlekar på gräsmattan, men ibland uppstår sociala situationer då det är nödvändigt.

Vissa sådana aktiviteter kan faktiskt ibland vara riktigt roliga, medan andra helt enkelt är ohyggligt tråkiga. Som en vägledning kommer här min analys av nedanstående sommaraktiviteter.

Badminton: En klassiker som fanns redan när jag var barn. Om man vill vara riktigt ambitiös kan man ha ett nät uppspänt mellan spelarna. Men det går lika bra utan nät, för då slipper man räkna poäng.

Kubb: Så jävla tråkigt. För mig är det fullständigt olidligt att så där och kasta omkull dessa träklumpar. Det tar ju sån himla tid. Och när matchen äntligen är över då skriker någon: "Men nu måste förlorarna få revansch". Och så måste man stå ut med ännu en timmes lidande.

Frisbee: Min personliga favorit. Jag tycker faktiskt det är riktigt roligt att kasta frisbee. Det är kul när man får in tekniken och man lyckas göra fina och raka kast. Och det bästa av allt: man behöver inte räkna några poäng. Därmed kan man sluta att kasta precis när man vill.

Krocket: Ännu en sån där tråkig och tidskrävande aktivitet. Under mitt liv har jag många traumatiska minnen från oändliga krocketmatcher med myggbett och fuskande motspelare.

Boule: Det absolut tråkigaste spelet av dem alla. Jag ser inget som helst nöje i att stå där och kasta klot mot en lite träkula. Ytterligare en sån där aktivitet som kan hålla på i evigheter.  

Fotboll på gräsmattan: I våran plastsäck finns en plastboll, målad som en fotboll, med alltför lite luft i. Den är användbar när man vill spela fotboll med små barn som är på besök. Det är alltid trevligt när man kan glädja de små liven. 

Strandtennis: En aktivitet jag kan acceptera. Jag tycker det är ganska lättsamt att slå en boll mellan varandra med stora plastracketar.

Kasta badboll: Lämplig företrädesvis på badstränder. Om man har en badboll med sig brukar man inte behöva gå så långt ut i vattnet. Fördelen är också att man kan bryta när man blir less.

Sitta i skuggan och sova: Underskattad aktivitet som jag gillar. Brukar dock inte vara så uppskattad när man har gäster.

Delar du min analys? Svara gärna på enkäten här nedan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,
#1 - Kerstin

Röstade helt klart på sista alternativet!!!

Varför slita ihjäl sig om man inte behöver?

Ha en skön dag!

#2 - Selma

Har man goda vänner som gäster tycker jag inte man har tid med konstgjord andningsaktiviteter. Är det trista människor som man måste göra något med för att det är så tråkigt så inte blir det bättre av lekar.

#3 - Lotta

Oj oj oj....vi älskar lekar i vår familj. Tävlingar av alla de slag ska utkämpas mellan bröder och systrar. Vi skrattar och kämpar så svetten lackar. Men det kan ju inte bli annat med en sådan halvgalen mamma som mig :-)

#4 - Beate

Ha, ha, ha!!! Röstade på fotboll men håller inte alls med dig att boule är tråkigt. Kan det bero på att vi har en boulebana på innergården - som jag aldrig besökt;-) Har spelat boule några gånger och det gick himla bra för mig så...

Att sova i skuggan gör jag inte utan jag lägger mig i solen med en deckare = höjdaraktivitet.

Resterande analyser håller jag helt med dig:-)

#5 - Mia

Sova i skuggan här!

#6 - Ailas

Tycker inte att man ska underskatta små enkla spel och lekar! Särskilt trevligt blir det om barn och ungdomar finns med, för det är ett kravlöst sätt för olika åldrar att umgås med varandra på ett lättsamt sätt. Det händer att vi spelar kubb, men även annat.



Boule är klart underskattat, förresten. Har du verkligen tesat? :)

#7 - mimmione

vi spelade krocket när vi träffade sonens flickvän, ett utmärkt spel att lära känna varandra på så därför röstade jag på det

#8 - Per-Anders

Kerstin: Att sova i skuggan är god livskvalitet, tycker jag.



Selma: Ja precis.



Lotta: Om man tycker om lekar så ska man naturligtvis ägna sig åt dem.



Beate: Att ligga och läsa i solen har jag aldrig provat. Kanske man måste ha solglasögon då.



Mia: Att sova i skuggan är skönt.



Ailas: Jag har provat att spela boule flera gånger men tyckte inte det var roligt. Jag tycker inte att den här typen av aktiviteter känns kravlösa - tvärt om. Alla förväntas vara med, varken man vill eller inte.



mimmione: Kärlek vid förska krockningen?

#9 - Anonym

Varför hade du inte med Tennis på gräsmatta med nät, en klar favorit.

Förut när jag bodde i staden så brukade jag gå förbi ett gäng pensionärer som spelade Boule, allt gick i ultrarapid, slowmotion, en mycket bra sport för pensionärer med varierande rörlighet, eller med rollator.

Kubb och att slänga vedträn i vedhögen, eller in i vedboden känns som samma.