Mördarsniglar i Timrå?



Klockan 14,29 idag fick jag ett sms från min sambo: "Hej. Min kollega har klippt sönder 100 mördarsniglar utanför vår arbetsplats. Så äckliga".

Jag svarade: "Jag kommer med kameran! Klipp inte sönder dem alla".

Jag har aldrig sett en mördarsnigel i verkligen och ville verkligen utnyttja möjligheten att fotografera en. Mördarsniglar förekommer ju mest i södra Sverige och vad jag förstått är de ännu inte så vanliga här i Västernorrland.

Vid den lilla skogsdungen vid sambons jobb fanns inte längre så många mördarsniglar kvar, men efter en stunds letande hittade vi så en som i sakta mak förflyttade sig i gräset (se bilden ovan). Men var det verkligen en mördarsnigel?

Hemma igen tittade jag på Naturhistoriska Riksmuseets faktasida om sniglar och vid en jämförelse så liknar sambons jobbsnigel mera en röd skogssnigel. Men jag är inte säker. Nån som har en aning?



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Marita

Hej P-A!!!



Det råder ingen tvivel om att de inte skulle har varit mördarsniglar. I bilden ser den liten ut men i verkligheten uppåt 7-10 centimeter.....och tjocka som ett pekfinger. Ingen liten skogssnigel inte.....

#2 - Selma

Här har vi mest svarta sniglar. Äckliga som bara den och överallt.

#3 - mimmione

URK MÖRDAR SNIGLAR är verkligen botten, är den röd är det nog en sådan, klipp, klipp och klipp, vissa år är det jätteäckligt att ens gå på promenad, jag har sett tillräckligt många i mitt liv

#4 - Cina

Mördarsniglar har vi mängder här... Dödar mellan 100-300 per kväll när det är som mest. Dom äter hela trädgården.. Känns som Mission Impossible..



Tack för din kommenter... och ja, din analys stämde mkt bra för just den natten.

#5 - Per-Anders

Marita: På bilden har den dragit ihop sig och är betydligt tjockare än ett pekfinger. Mera som en stortå.



Selma: Men är mördarsniglar svarta eller röda?



Mimmione: Jag vet inte om jag skulle fixa att klippa isär dem.



Cina: Själv har jag aldrig tidigare sett dem. Men frågan kvarstår: är det en mördarsnigel eller en skogssnigel på bilden?

#6 - Jenny Bajsuggla

Nu kom jag att tänka på kocken som gjorde mördarnisgeltoast för något år sedan! gott!

#7 - mimmione

jaja om ni haft lika många som vi, JAG LOVAR DET ÄR INTE SVÅRT ALLS

#8 - Elisabeth

Ett litet konstverk du fått till där (fotot), den är verkligen vacker snigeln, grafistvacker.



Svensk-skogssnigel den vanliga är Svart.



Här finns en bestämningssida för Spansk-skogssnigeln eller "mördarsnigel"

http://www.tradgard.org/kunskap/sniglar.html



Här i Värmland har de funnits länge (och fästingar i massor) men mest runt Karlstad.

I sommar såg jag flera hos min granne som köpt plantor från Danmark.



I min trädgård härjar grävlingar och de vänder på varenda löv och käkar glatt i sig alla sniglar.



Igelkottar, myskankor, trastar, koltrast, starar och äter också sniglarna.

Jordlöpare (högbenta skalbaggar) och trädgårdsglassnäcka äter snigel äggen.

Krossad hästkastanjskal kan man strö ut, kalk och sågspån runt växter.



Frågan är om inte media lärt oss få panik när vi ser den?

#9 - Elisabeth

Fy va vi värmlänningar ä dômma i hôve, en får skämmes...SOS-alarm får många onödiga samtal här är ett ;



Samtal 7

En man ringer in om sin mamma som har ont i magen. Operatören tar uppgifter och frågar vad mamman heter. Sonen svarar på bred värmländska:



"Jag bokstaverar - S som i såg, Y som i yxa, N som i nitar två gånger, Ö som i....som i... ölflaska, V som i vinkelslip och E som i....som i... EK!"

#10 - Beate

Kanoooonbild av e n snigel, men definitivt inte en mördarsnigel. Dom är mörka, nästan svarta. Tänk om dom på din sambons jobb har klippt sönder (så äckligt) oskyldiga, fina "whatever-sniglar". Booohoooo. Djurplågeri är det. Nej skämtar bara, skulle nämligen gärna velat se en ituklippt mördarsnigel;-)

#11 - Per-Anders

Jenny Bajsuggla: Mördarnisgeltoast..? Låter som en provokativ maträtt.



Mimmione: Jag kanske tar mod till mig och klipper itu en snigel nån gång. Eller så inte.



Elisabeth: Värmlänningar är roliga och trevliga. Jag har ju själv mitt ursprung i Värmland.



Beate: Jag kanske har ett kommande fotoprojekt där. Att fota en ituklippt mördarsnigel.

#12 - Cina

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, har inte sett någon mördarsnigel själv. MEN, jag har hört att de har kommit till vårt bostadsområde, i andra kanten mot där jag bor, så jag antar att det bara är en tidsfråga. Äckliga är vad de är!

Svarta sniglar har vi dock gott om. Man får kryssa sig fram på cykelbanan för att undvika det äckliga "slabbet" när man råkar köra över dem.

#13 - Mia

Ojdå... jag skulle inte fixa att klippa itu en snigel! Vad jag vet så har jag aldrig sett en mördarsnigel, men de svarta skogssniglarna tycker jag faktiskt är vackra!

#14 - Per-Anders

Cina: Mördarsniglarna anfaller. Visst är de lite äckliga.



Mia: Jag har för mig att det är de röda som är skogssniglar och de svarta som är mördarsniglar.

#15 - Kamilla

Men fy vad äckligt!! Snygg bild dock!