Blir Mona Sahlin en snäll statsminister?



Idag var socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin på besök i Sundsvall och inför en ganska stor mängd åhörare höll hon tal på Stora torget. Tyvärr hann jag bara höra slutet av hennes tal, men jag hörde henne i alla fall säga att hon under inga som helst omständigheter tänker regera med stöd från Sverigedemokraterna. I mina öron låter det som ett väldigt attraktivt politiskt ställningstagande.

Dagbladets ledarsida konstaterar den politiske redaktören (s) Swante Säwén att många sympatiserar med socialdemokraternas politik, samtidigt som den borgerliga politiken saknar ett brett stöd. Det enda klagomål han hör om sossarna, det gäller Mona Sahlin som person.

Jag skulle väldigt gärna vilja se att riksdagsvalet den 19 september resulterade i en kvinnlig socialdemokratisk statsminister. Men jag är inte helt säker på att det är just Mona Sahlin jag vill se på den posten. Visst, hon säger bra saker och hon företräder en ideologi som jag villigt bekänner mig till. Och hon är framför allt tydlig i sitt avståndstagande till Sverigedemokraterna.

Men. När jag hör henne prata faller liksom innehållet bort, och i stället störs jag av det arroganta tonfallet och den dryga attityden. Och därmed vill den där maximala trovärdigheten inte riktigt infinna sig.

Men så säger jag "men" igen. Är det partiledarens karisma eller partiets budskap som är det viktiga i sammanhanget? Om partiets politik känns bra, spelar det då någon roll hur partiledaren pratar och om denne ser snäll ut på TV? Egentligen inte.

Det viktigaste är trots allt att Mona Sahlin kan förverkliga de socialdemokratiska vallöftena när hon blir statsminister, och det får vi verkligen hoppas att hon klarar.


ST:
Omfördelning ordnar omsorgen i hela landet
Mona pratade mycket om jämlikhet

DN:
S-plan för ordning på arbetsmarknaden

Aftonbladet:
”Det är nolltolerans”


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,
#1 - Ailas

Jag vet inte om en statsminister i första hand bör vara "snäll". Å andra sidan vet jag inte heller vad jag tycker är viktigast... En viktig sak är att man är representativ för landet och där tycker jag att MS inte räcker till. Trovärdigheten icke heller...



När det gäller SD så bör vi skilja mellan deras budskap i vissa frågor samt samarbete i andra. Att hårdnackat säga nej till samarbete är att underkänna demokratins spelregler. Alldeles oavsett vad man tycker, bör man lyssna. En dialog är dessutom ett mycket bättre sätt än bojkott.



Själv är jag mycket vilsen på den politiska kartan, där jag allra helst skulle se blocköverskridande samarbete. Tyvärr är samförståndspolitikerna få idag!

#2 - Beate

Är det nå't parti som kan tänka sig att regera med SD??????

Nej Mona Sahlin vill jag då heller inte ha som statsminister. Tycker inte att hon räcker till alls. Hon gillar att lyssna på sig själv och dyka upp på spektakulära events där hon syns och uppmärksammas av drevet. Nej usch!



PS. Vilket kön det blir på statsministern spelar ingen roll. Det är kunskap och kapacitet som räknas.DS

#3 - Per-Anders

Ailas: I och med att SD är öppet främlingsfientliga, och därmed vill utestänga vissa grupper från samhället, så underkänner de ju själva demokratins spelregler. Däremot tycker jag inte de ska tystas ner, utan det är viktigt att ta debatten med dem.



Samförstånd kan naturligtvis vara bra, men det kan också innebära en kvävande effekt på demokratin och risk för "kartellbildning" i maktens korridorer. Trots allt är det viktigt att belysa vilka olika alternativ partierna står för.



Beate: Just spektakulära events är väl kanske inte nåt som belastar Mona Sahlin allra mest. Skulle tvärtom önska lite med "Gudrun Schyman"-spektakel från henne.

#4 - Beate

Svar: Skojar du??? Gudrun är ju väck (i skallen redan innan). Vill du se ytterligare 100 000 spänn gå upp i rök eller... ;-)



PS. Är så innerligt ointresserad av politik (och religion). Därför röstar jag sällan - kan man väl säga;-) DS

#5 - Per-Anders

Beate: Tja... om man ser 100 000 kronor som kostnad för en reklamkampanj hade hon kunnat välja mellan exempelvis 30 sekunders TV-reklam eller en fyrfärgsbroschyr som ingen höjt ögonbrynen över. Men genom att elda upp 100 lök i kontanter fick hon i alla fall den uppmärksamhet hon önskade.

#6 - Ailas

Jag är inte tillräckligt insatt i SD:s politik för att kunna uttala mig i detalj om den. Däremot känner jag till ganska många som säger sig sympatisera med dem (åtminstone när man talar förtroligt). Framför allt är det många ungdomar. Jag tror att det är viktigt att deras tankar bemöts med sakargument, annars är risken stor att den rörelsen växer.



Själv tror jag att vi måste lägga korten på bordet. Med det menar jag att vi måste lära oss att skilja mellan rasism och svensk (misslyckad) integrationspolitik. Den sistnämnda borde inte vara tabu att diskutera. En mycket vanlig fras idag är: Jag är inte rasist, men... Vem gagnas av detta?

#7 - smyckestokig

säljer jättefina unika namnarmband/budskapsarmband där du kan välja din egna text om du vill. tex ditt namn.barnets, älsklingens mm för endast 79 kr ! Finns även andra smycken till kanon priser välkommen in att fynda



http://smyckestokig.blogg.se/

#8 - Selma

Jag har innerligen svårt för Mona Sahlin. Det är tråkigt att det liksom bara blev hon kvar att välja på som partiledare. Trots det så visst hoppas jag att det blir regeringsskifte även om jag önskat en satsminister med mindre självgod framtoning och gärna ideologiskt ett snäpp mer vänster.

#9 - Per-Anders

Ailas: Jag har läst en hel del på Sverigedemokraternas hemsida och ju mer kunskap jag får om deras partiprogram desto mer avsmak får jag för deras politik. Det är sant att deras tankar måste mötas med sakargument, och inte med tystnad.



smyckestokig: Jag har redan tidigare tackat nej till armbanden.



Selma: Ungeför vad jag också tycker.

#10 - Mia

Som väl är så har vi inte personval fullt ut, även om det låter så här i kommentarerna... :-) Det är förstås VAD partiet står för, det ideologiska budskapet som är viktigast för mig. Jag tyckte Mona S var bra, karismatisk osv innan Toblerone-affären. Den, tror jag, skadade henne mycket mer än vad vi inser. Idag tycker jag hon låter gnällig, litet feg osv - men jag tycker om den ideologi som de rödgröna står för - i stora delar. Det finns saker även hos dem jag inte gillar, där jag t.o.m tycker alliansen har bättre alternativ!



Jag önskar också samförståndslösningar ibland, men är det bra? Jag tror litet som du, P-A, att för mycket samförstånd är inte bra för nationen. Precis som i en arbetsgrupp är det bra med olika åsikter, det är det som leder till kreativitet och utveckling. Tycker alla lika, är det bra det blir stiltje i ankdammen.

#11 - Elisabeth

Jag saknar den gamla sortens politiker...Statsbyggarna.



Politiker som bara vill bygga monument över sig själva, och egoistiskt skaffar sig och sina egna fördelar på andras bekostnad går bort.

#12 - Carsten Rose

Jag förstår inte vad många menar med att Mona är dryg, självgod och ej kan se henne som Statsminister. Det är bara känslomässiga åsikter baserade på fördomar. Hon har en väldigt kvinnlig ledar stil (lyssnande, empatisk och kompromissande) som nog många har svårt för. Med mer kvinnor inom politiken och i verklig makt position så skulle vi inte reagera så starkt känslomässigt negativt. Fredrik Reinfeldt har förnyat Moderaterna med en mer modern framtoning och han har inte möts av så negativa känslomässiga värderingar. Det är för att han är en man och dessutom har behållit en manlig ledarstil trots en modern framtoning politiskt.

Jag hoppas innerligt att vi att vi får en mer saklig politisk debatt mer baserad på sakliga argument.

Trovärdighets frågor utan motivering är osakliga. Om Mona har en dyr Märkes väska är ointressant om man inte har fördommar. Det är som vi skulle diskutera vilken dröm bil Fredik Reinfeldt vill ha!

#13 - Anonym

Jag förstår inte vad många menar med att Mona är dryg, självgod och ej kan se henne som Statsminister. Det är bara känslomässiga åsikter baserade på fördomar. Hon har en väldigt kvinnlig ledar stil (lyssnande, empatisk och kompromissande) som nog många har svårt för. Med mer kvinnor inom politiken och i verklig makt position så skulle vi inte reagera så starkt känslomässigt negativt. Fredrik Reinfeldt har förnyat Moderaterna med en mer modern framtoning och han har inte möts av så negativa känslomässiga värderingar. Det är för att han är en man och dessutom har behållit en manlig ledarstil trots en modern framtoning politiskt.

Jag hoppas innerligt att vi att vi får en mer saklig politisk debatt mer baserad på sakliga argument.

Trovärdighets frågor utan motivering är osakliga. Om Mona har en dyr Märkes väska är ointressant om man inte har fördommar. Det är som vi skulle diskutera vilken dröm bil Fredik Reinfeldt vill ha!

#14 - Per-Anders

Carsten Rose: Bara för att man inte gillar Mona Sahlin som person behöver man inte vara emot kvinnliga politiker. Som jag skrev i mitt inlägg så skulle det glädja mig oerhört om vi fick en kvinnlig socialdemokratisk statsminister. Det finns många att välja bland, exempelvis Margot Wallström som har en helt annan framtoning än Mona Sahlin.